Floris van Bommel: Prognose herfst/winter 2026/27
Internationale expansie vanuit stabiele marktpositie
Met een sterke economische basis en een robuuste verkoopstructuur start FLORIS VAN BOMMEL krachtig aan het seizoen herfst/winter 2026/27. Sinds de deelname aan de Milanese MICAM begin 2025 opereert de Nederlandse schoenenfabrikant naast de DACH-regio en de Benelux na meer dan twintig jaar weer gericht op internationale markten. Naast de MICAM is het merk nu ook te vinden op de GOODIEZ Düsseldorf. Daarnaast is er zoals gebruikelijk aanwezigheid op de ESSENZ München.
Selectieve expansie: premium retailers als strategische ankerpunten
Op basis van de succesformule in Duitsland ligt de focus op een selectieve aanpak in vier nieuwe Europese landen: gerichte partnerschappen met geselecteerde premium retailers, verkooppartners en distributeurs staan centraal bij de acquisitie en opbouw van handelspartners. “We profiteren ervan dat we op nieuwe markten nog sterker worden waargenomen als exclusief profileringslabel met uitstraling, waardoor we de MICAM direct als verkoopplatform konden benutten”, aldus Pepijn van Bommel, commercieel directeur.
Collectie Men & Women herfst/winter 2026/27
Met collecties tussen luxueuze coolness en moderne winter-essentials start FLORIS VAN BOMMEL Man & Women het nieuwe seizoen. Bij alle lijnen staan lichtheid, flexibiliteit en zachte materialen centraal. Een onmiskenbare mix van elegantie, functionaliteit en een karakteristiek designhandschrift in combinatie met compromisloos vakmanschap toont waar de Nederlandse schoenenfabrikant al meer dan driehonderd jaar en inmiddels negen generaties voor staat.
De herencollectie toont de vertrouwde brede bandbreedte in de drie segmenten CASUAL, SPORT en DRESSED: rebelse premium sneakers, robuuste winterlaarzen, functionele alledaagse stijlen en winterbestendige loafers. Formele silhouetten met precieze lijnen uit het Dressed-segment winnen weer aan belang. Voorop staan technische innovaties – van weerbestendige materialen tot schokdempende premium zolen – met een vormtaal tussen stedelijke nonchalance, klassieke schoentraditie en bewust eigenzinnige componenten. Qua kleur domineren warme bruin- en natuurtinten. De collectie grijpt terug op elementen uit de FvB-archieven, citeert iconische stijlen uit de jaren tachtig en de jaren nul en vertaalt deze naar moderne silhouetten. Karakteristieke details zoals oliën, handgestempelde lijnen, gekleurde premium zolen, opnieuw geïnterpreteerde hiking-features of typische grafische prints van FLORIS zorgen voor herkenbaarheid. Alles blijft aanwezig: luxueuze Italiaanse leerkwaliteiten en de ambitie om elk seizoen ‘subtle evolution’ in plaats van luide revolutie te leveren. Kortom: authenticiteit ontmoet hedendaagse performance – zoals men FLORIS VAN BOMMEL kent.
Bij de Womens Line staan edele materialen, uitgekiende comfortfeatures en gedurfde accenten centraal. Het nieuwe seizoen speelt met warme winterkleuren op het zachtste nappaleer, luxueus suède in luminous shades en gestructureerde dierenprints, die sneakers, laarzen en pumps een modieuze, frisse tonaliteit geven en spannend herinterpreteren. Typische FLORIS-signaturen in de vorm van individuele metalen details en seizoensgebonden customized labels maken duidelijke statements – altijd met de precisie van een familiebedrijf dat al meer dan driehonderd jaar schoenambacht ademt. De damescollectie beweegt zich in het premiumsegment – tussen stedelijke elegantie, sportieve moderniteit en feestelijke uitstraling. Een assortiment dat stijlbewuste vrouwen het hele seizoen begeleidt: business-ready, party-proof en winterbestendig.
Tot nu toe vaststaande beurs- en orderdata, eerste halfjaar 2026
- MICAM, Milaan 22 – 24 februari 2026
- GOODIEZ, Düsseldorf 1 – 2 maart 2026
- ESSENZ, München 15 – 17 maart 2026
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.