• Home
  • Press
  • Mode
  • Howlin’ viert 10 jaar Belgisch breigoed met iconische zigzagcapsule als ode aan Luke Edward Halls favoriete sweater

Howlin’ viert 10 jaar Belgisch breigoed met iconische zigzagcapsule als ode aan Luke Edward Halls favoriete sweater

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Howlin’ viert in 2019 een decennium tongue-in-cheek breigoed. In die tijd stapelde het Belgische label in een recordtempo de samenwerkingen met toonaangevende namen zoals onder meer Mr. Porter, Mackintosh, CEREAL Magazine en Ace Hotel op alsof het niets is. Sterker nog: klinkende namen als Tame Impala, Rinus Van de Velde en Boris Van Severen zweren bij de speelse, bonte esthetiek van Howlin'. Ook wonderkind Luke Edward Hall is is fan, zozeer dat hij 'The Blue Magician', een veelkleurige zigzagcardigan uit 2014, uitroept tot all-time favourite knit. De broers Olyslager mogen terugblikken op een parcours dat meandert tussen Antwerpse guts en internationale glorie. Dit doen ze met exclusieve re-editie van twee veritabele Howlin'-zigzagiconen, opgedragen aan fan van het eerste uur en man of the hour, Luke Edward Hall.

Luke Edward Hall voor T Magazine
Credits: Rebecca Reid, 2017

Het afgelopen decennium werd het tricotlabel met recht en reden de officiële uitdrager van innoverend heritage breigoed. Als telgen van een Antwerpse textielfamilie slagen de broers Olyslager erin het nalatenschap van Morrison nieuw leven in te blazen. Ze blijven trouw aan Schotse en Ierse knowhow maar investeren eveneens in Belgisch vakmanschap. Hun winterbreisels worden geproduceerd in ateliers verspreid over Groot-Brittannië; zomeren doen Jan en Patrick binnen landsgrenzen. De badstof aan de basis van hun pastelkleurige t-shirts is namelijk integraal van Belgische bodem. Wat Howlin' onderscheidt van menig knitwearlabel, is een gezonde dosis humor. Ze injecteren hun collecties steevast met speelse verwijzingen en ludieke knipogen naar popcultuur of muziekgeschiedenis, zonder in te boeten aan kwaliteit of in clichés te vervallen.

Howlin', 'The Blue Magician' cardigan, 255 euro

De Howlin'-formule wordt al snel gesmaakt, dit door een overwegend internationaal publiek. Het tricotlabel baant zich moeiteloos een weg naar de meest exclusieve multimerkenboetieks wereldwijd. Intussen telt het label meer dan 150 indrukwekkende verkooppunten zoals Mr. Porter (Londen en VS), MatchesFashion, End Clothing (VK, endclothing.com), Oi Polloi (Londen, Manchester, www.oipolloi.com), Excelsior (Milaan), Centre Commercial (Parijs), Beams (Japan), Mohawk General Store (VS), Pilgrim Surf Supply (VS), enz. Kortom: een palmares dat tot de verbeelding spreekt. Bovendien blijkt Howlin' in deze boetieks nog eens bijzonder geliefd bij het internationale publiek. Zo klom het Belgische label in één jaar op naar de top vijf van best verkochte knitwearmerken op Mr. Porter.

Howlin', 'The Blue Magician' cardigan, 255 euro

Tien jaar breigoed staat voor de broers Olyslager ook gelijk aan tien jaar lang inspiratie putten uit hun riante lp-collectie. Elke trui, cardigan, muts of paar sokken ontleent zijn moniker aan de al dan niet obscure vinyl waar Jan en Patrick platenzaken van Londen over Tokyo tot New York voor afschuimen. Howlin' komt voor zijn herfst-winter '13-collectie voor de dag met 'The Fountain of Youth' en 'The Blue Magician', respectievelijk een cardigan en een trui in een markant, kleurrijk zigzagpatroon. Het worden instant Howlin'-iconen: de truien zijn in een mom van tijd uitverkocht en de vraag naar nabestellingen houdt aan. Jan en Patrick houden de boot af, tot nu. Dit najaar lanceert het jarige Howlin' de bestsellers 'The Blue Magician' en 'The Fountain of Youth' opnieuw in gelimiteerde oplage. Dezelfde ludieke titel, dezelfde kwalitatieve garen, maar bovenal hetzelfde frappant design. Een niet te missen collector's item voor fans van donzig en durfal breigoed.

Howlin', The Fountain of Youth sweater, 245 euro

De limited edition anniversary capsule is vanaf begin november exclusief beschikbaar bij Morrison (Antwerpen), Merci (Parijs), Beams (Tokio), United Arrows (Tokio), Beaker (Seoul), Mini (Madrid), Matches Fashion (Londen), Mr Porter (Londen), Drama Club (New York), Swords & Smith (New York). Shop ook online via www.morrison.be. De prijs varieert tussen 245 voor een trui en 255 euro voor een cardigan.

Howlin', 'The Fountain of Youth' sweater, 245 euro

O V E R H O W L I N'

Howlin' is het Antwerpse breigoedlabel van broers Jan en Patrick Olyslager. Howlin' wordt geroemd om zijn kwalitatieve truien en accessoires in hoogwaardige shetlandwool. Het label dat letterlijk 'stinkt' betekent in een Schots dialect, gaat prat op de finesse van artisanale ateliers in Schotland en Ierland, sinds jaar en dag meesters in breigoed. De zomercollecties in katoen worden steevast in België geproduceerd.

Het Belgische merk is al enkele jaren aan een internationale opmars bezig en de volwassen lijn wordt wereldwijd verkocht bij 150 multimerkenboetieks. Howlin' ligt bij klinkende namen als MATCHESFASHION (Londen), Mr. Porter (Londen en VS), Matches Fashion (VK), Garbstore (VK), Merci (Parijs), Mohawk General Store (VS), Oi Polloi (Londen, Manchester, www.oipolloi.com), END. (Londen), Isetan (Tokio), United Arrows (Tokio), Beams (Tokio), Nanamica Stores (Japan), Unionmade (San Francisco, www.unionmadegoods.com), Neighbour (Canada), Ima:zine (Japan), Need Supply (VS), Beaker (Korea), enz. In België vind je het breigoed voor mannen en vrouwen onder meer bij Morrison (Antwerpen), Orlanda (Brussel) Privejoke (Brussel), en Twiggy (Gent). De collectie is eveneens verkrijgbaar via www.morrison.be en www.orlanda.store.

Howlin' heeft capsulecollecties op zijn conto met Mr. Porter, Opening Ceremony, Opening Ceremony x Ace Hotel, Mackintosh, Vendor en Cereal Magazine. Het merk telt fans als Tame Impala, Allah Las, Nick Waterhouse, Ellar Coltrane, Rinus Van de Velde en Bent Van Looy.

Howlin
luke edward halls
Press Club
Press Release