Marie Jo focust op wat telt
bezig met laden...
Het Belgische lingerielabel Marie Jo onthulde onlangs haar vernieuwde logo en kreeg ook op digitaal gebied een facelift. Dit maakt allemaal deel uit van de ‘refresh & refocus’ van het merk, waarmee Marie Jo opnieuw scherpstelt op het creëren van lingerie waarin alle vrouwen zich goed voelen.
Refresh & refocus
Sinds 1981 legt Marie Jo zich toe op het creëren van feelgood lingerie. Nu frist het Belgische merk haar identiteit op met een minimalistische look die teruggrijpt naar de essentie van het merk. “Met deze opfrissing wijzigen we niet van koers, maar richten we onze focus opnieuw op datgene waarin we altijd al uitblonken: ervoor zorgen dat vrouwen zich op hun best voelen”, aldus Carole Lambert, Head of Brands bij Marie Jo.
Door te focussen op feelgood lingerie versterkt Marie Jo haar positie als ‘lingerie love brand’. “Uit de cijfers blijkt dat vrouwen die Marie Jo proberen, blijven terugkomen”, licht Carole toe. “Ze vertrouwen ons, omdat ze met ons assortiment het volledige spectrum van hun vrouwelijkheid kunnen ontdekken, en tegelijkertijd kunnen rekenen op vertrouwde pasvormen en materialen. We blijven inzetten op die iconische kwaliteit, want dat is waarom onze fans van ons houden. We zijn het aan hen verplicht om die verwachtingen in te lossen.”
Betekent dit ook dat fans er zeker van kunnen zijn dat hun favoriete sets niet zullen verdwijnen? “Ja”, knikt Carole. “Onze vertrouwde pasvormen en series gaan nergens heen.” Marie Jo's uitgebreide collectie varieert van tijdloze iconen tot trendy modellen, en van volledig bedekkende t-shirt bh's en flatterende nieuwe neutrale tinten, tot subtiele bralettes, felle kleurtjes en vrolijke prints.
Iconisch en tijdloos design
Door de jaren heen is Marie Jo uitgegroeid tot een gevestigde waarde met enkele iconische ontwerpen. “Ray-Ban heeft de Aviator, Levi's de 501”, zegt Carole. “Marie Jo is een van de weinige lingeriemerken die erin geslaagd is om een soortgelijke status te creëren voor haar designs. Het eerste waaraan je denkt als je ‘Marie Jo’ hoort, zijn onze Avero-madeliefjes, toch?”
Met haar ruitjesstof en elegante madeliefjes belichaamt Avero de essentie van het merk Marie Jo: speels, mooi en met een goed doordachte pasvorm. En hoewel Avero misschien het bekendste voorbeeld is, is het niet het enige succesverhaal. Series zoals Jane, Tom en Louie zijn in de loop der jaren uitgegroeid tot grote favorieten – elk met hun eigen unieke look en toegewijde fanbase – die in de smaak vallen bij vrouwen van alle generaties.
Lingerie die mooi oogt én goed zit
Marie Jo omarmt het potentieel van lingerie als modestatement, maar nooit ten koste van haar belangrijkste focus: lingerie creëren die geweldig zit. “Wij ontwerpen voor vrouwen die waarde hechten aan kwaliteitsvolle lingerie en bewust nadenken over wat ze onder hun outfit dragen – niet alleen voor de sier, maar omdat het goed voelt, hen zelfvertrouwen geeft en hun look afmaakt”, benadrukt Carole.
Marie Jo bundelt de krachten met content creators die dezelfde waarden delen. Zo kan het merk haar collecties vanuit een frisse invalshoek inzetten, zonder in te boeten aan het tijdloze vakmanschap erachter. “Het is fantastisch om te zien hoe onze ontwerpen op creatieve, inspirerende manieren tot leven komen. Voor ons gaat mode niet alleen over trends, maar bovenal over kwaliteit, pasvorm en een iconische look”, zegt Carole.
Uit liefde voor lingerie: Uitgetest en goedgekeurd
Marie Jo's focus op kwaliteit vertaalt zich in een rigoureus productieproces. “De ontwikkeling van een nieuwe Marie Jo-set neemt ongeveer 18 maanden in beslag”, zegt Carole. “Eerst wordt elk stuk met de grootste zorg ontworpen. Daarna worden de prototypes geassembleerd in ons atelier in Schellebelle en getest door onze eigen werknemers. 64 vrouwen testen de stukken: ze dragen en wassen ze meerdere keren, net zoals je dat bij elk lingeriestuk zou doen. Zo kunnen we echte feedback verzamelen. Hoe voelt de pasvorm? Behoudt de cup zijn vorm? We luisteren naar hun opmerkingen en passen de stukken op basis daarvan aan – tot ze perfect zijn.”
Dankzij die aanpak hoeven de fans van Marie Jo niet te vrezen voor fast-fashionpraktijken. “Wij jagen geen trends na, maar richten ons op duurzaamheid in elke zin van het woord. We maken lingerie die lang meegaat en we werken met partners die kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Wanneer vrouwen Marie Jo kopen, is het onze verantwoordelijkheid om Marie Jo-kwaliteit te leveren. Daardoor zijn we al 41 jaar een betrouwbare partner. En dat zal ook in de toekomst onze belangrijkste focus blijven.”