Modetrends herfst/winter 2020/2021: Buitenaardse inspiratie, zachte technologie en het optimisme van Generatie Z
bezig met laden...
Futuristische en buitenaardse inspiratie, zachte eco-technologie en de optimistische, inclusieve stijl van Generatie Z. Dat zijn volgens de Belgische modefederatie Creamoda en trendbureau Francq Colors de belangrijkste tendensen voor herfst en winter 2020/2021, die recent werden voorgesteld op het trendseminarie.
"Het trendseminarie” is een vaste waarde geworden in het aanbod van informatiesessies die Creamoda organiseert voor leden en niet-leden zoals kledingproducenten, modemerken, designers en scholen. “Hoewel de consument vandaag zijn kledingaankopen doet voor seizoen herfst-winter 2019, denken de producenten al een jaar vooruit. De trendinformatie van herfst en winter 2020/2021 die Francq Colors beschikbaar stelt in combinatie met de beursbezoeken zorgen voor de nodige inspiratie bij het ontwerpen van de nieuwe collecties”, zegt Wendy Luyckx, Communicatie-verantwoordelijke Creamoda.
Futuristische en buitenaardse inspiratie
De doemberichten over ons veranderende klimaat zetten ontwerpers aan het denken over een dystopische toekomst. Ze halen inspiratie uit sciencefictionfilms of refereren aan ruimtevaart en buitenaardse planeten. Metallics en synthetische stoffen worden gecombineerd met natuurlijke vezels in futuristische, soms bevreemdende silhouetten. Ook het kleurenpalet reflecteert de buitenaardse inspiratie: de kleuren van Mars (roodbruin en bruin) zijn prominent en worden gecombineerd met neon accenten en de metallics van ruimteschepen. Bloedrood, dat symbool staat voor de mens in een technologische toekomst, vormt een rode draad doorheen veel collecties.
Zachte technologie
Niet alle ontwerpers doen mee met de doemdenkerij: sommigen zijn ervan overtuigd dat technologie onze planeet zal redden. Ze doen uitgebreid research naar nieuwe materialen met een lage impact, zoals AlgiKnit, een draad gesponnen uit algen. De texturen van de stoffen, de patronen en silhouetten zijn vaak imitaties van wat er in de natuur te vinden is, maar altijd in een high-tech jasje. Die combinatie van natuur en technologie zien we ook in de kleuren: dromerige pastels van groen en blauw (symbool voor planten, zuivere lucht en water) worden gecombineerd met zachte huidtinten en de kleuren van bioplastics. In deze trend is ook plaats voor de ‘neo-neutrals’: dit zijn neutrale kleuren die door toevoeging van een tikje kleur net iets specialer zijn dan de klassieke tinten. Denk bijvoorbeeld aan een groenige zandtint of een gelig lichtblauw.
Generatie Z als inspiratie
Het optimisme en activisme van Generatie Z verovert langzaam de wereld. Deze generatie blinkt uit in samenwerking en zorg, zowel voor andere mensen, dieren als voor de planeet. Die waarden vormen voor veel ontwerpers een inspiratiebron. Generatie Z interpreteert luxe compleet anders dan de generaties voor hen. Ook kledingmerken zullen zich moeten aanpassen en kiezen voor een duurzamer zakenmodel, willen ze die generatie aan boord houden. Generatie Z is voorstander van een inclusief schoonheidsideaal, en body positivity staat bij hen centraal. Er is dus plaats voor verschillende lichaamstypes. Gender zien zij eerder als een spectrum dan als iets polairs, en dus combineren ze vrolijk typisch mannelijke en typisch vrouwelijke kledij. Het kleurenpalet bij deze trend is uitbundig met heel levendige, optimistische kleuren. De ‘genderloze’ kleuren geel en lila zijn nog steeds hun favorieten, maar worden hier gecombineerd met gesatureerde kleuren zoals signaaloranje, framboosroze, oker en blush.