Onderzoek toont aan: Humeur en werkomgeving bepalen hoe vrouwen zich kleden
bezig met laden...
Vente-Exclusive.com-enquête: hoe voelen vrouwen zich in hun kleding en welke factoren beïnvloeden hun outfit?
Vorst, 7 maart 2019 — Wat verwachten vrouwen van hun kleding? In welke outfit voelen ze zich het sterkst? Wat dragen ze op de werkvloer? En welke factoren spelen mee wanneer ze iets uit hun kleerkast kiezen? Vente-Exclusive.com, het grootste Belgische online flashsalesplatform, lanceerde een enquête bij Belgische en Nederlandse vrouwen om te peilen naar de betekenis van mode in hun dagelijkse leven.
- Outfits beïnvloeden de stemming van BE & NL vrouwen en omgekeerd: hun humeur heeft ook impact op welke outfit ze kiezen
- Meerderheid Nederlandse vrouwen (67%) kiest haar outfit pas ’s ochtends
- Vrouwen voelen zich het sterkst op hoge hakken
- 74% van de Belgische en 76% van de Nederlandse vrouwen kleedt zich anders voor haar werk dan in haar vrije tijd
- Vrouwen letten op de outfits van andere vrouwen
- Goede pasvorm is topprioriteit voor kleding, “zich sexy voelen” niet
Mode beïnvloedt humeur en vice versa
Voor ruim 76% van de Belgische en 84% van de Nederlandse vrouwen kan de keuze voor een specifieke outfit een rechtstreekse impact hebben op hun stemming. Kleding kan de mindset van vrouwen dus versterken of verzwakken. En het omgekeerde is evengoed waar: een goed of slecht humeur kan een belangrijke rol spelen bij de kledingkeuze van vrouwen. ‘Mijn humeur’ wordt het vaakst als antwoord gegeven (37% in BE, 34% in NL) bij de vraag ‘Wat kan van invloed zijn op de manier waarop je je kleedt?’. Op de tweede plaats staan ‘mijn werkomgeving’, gevolgd door ‘het land waarin ik leef’. ‘De reacties van anderen’ spelen een veel kleinere rol (13% in BE, 11% in NL).
Meer spontane styling in Nederland
67% van de Nederlandse vrouwen kiest haar outfit pas ’s ochtends uit. In België ligt dit percentage een stuk lager (43%). Een groot deel van de Belgische vrouwen (35%) beslist een dag op voorhand al wat ze gaat dragen, nog eens 20% doorloopt zelfs de hele kleerkast. In Nederland doet slechts 4% van de respondenten dit.
Vrouwen voelen zich krachtiger op hoge hakken
Zowel in België als in Nederland voelen vrouwen dat ze zeer sterk in hun schoenen staan wanneer ze kiezen voor een paar hoge hakken. Deze schoenen geven hen een extra portie power.
Belgische vrouwen voelen zich ook sterker in een outfit die er niet te fel uitspringt (20%), ook een mooie feestoutfit kan hen het gevoel van kracht geven. In Nederland voelen vrouwen zich anderzijds wel gesterkt door een meer exuberante powerlook (16% in NL versus 10% in BE). Een goedzittende outfit die mooi staat, wordt ook meermaals geantwoord als sterkmaker bij de noorderburen.
Assertieve look op de werkvloer
Een overgrote meerderheid van de vrouwen (74% in BE, 76% in NL) geeft aan dat ze zich op een andere manier kleedt voor haar werk dan in haar vrije tijd. In de eerste plaats willen ze op de werkvloer een assertievere indruk maken dankzij hun outfit (48% in BE en 51% in NL). Ongeveer een vierde draagt dan weer andere werkkledij omdat dit verplicht is, bijvoorbeeld door een uniform. 21% van de Belgen heeft meer zelfvertrouwen door zich op het werk casual te kleden, bij de Nederlandse vrouwen gaat dit slechts op voor 13%.
(Soms veroordelend) naar andere vrouwen kijken
84% van de Belgische en 87% van de Nederlandse vrouwen geeft toe dat ze ook op de outfits van andere vrouwen letten. Ongeveer 1 keer op de 3 gebeurt dat spontaan en zonder specifieke reden (30% in BE en 34% in NL). Ongeveer 30% vindt inspiratie voor eigen outfits bij andere vrouwen, 21% geeft aan dat ze de stijl van andere vrouwen bewonderen. Opvallend, Belgische vrouwen geven dubbel zo vaak aan dat ze wel eens op een veroordelende manier naar de stijl van andere vrouwen kijken (10% in BE versus amper 5% in NL).
Sexy lingerie is geen must, pasvorm primeert
Alle respondenten verwachten zowel van hun dagelijkse kleding, lingerie als zwemkleding dat alles in de eerste plaats ‘goed past’. De tweede prioriteit ligt voor de drie kledinggroepen bij het ‘comfort’. Van ondergoed wordt het minst verwacht dat het voldoet aan de laatste trends (6% in BE, 5% in NL). Vrouwen rekenen niet per se op lingerie om zich ‘sexy te voelen’, dit is slechts voor 14% van de Belgische respondenten en 12% van de Nederlandse van tel.
Kleding weggooien blijkt moeilijk
Bijna alle respondenten geven aan dat hun kledingstijl geëvolueerd is doorheen de tijd (90% in BE, 86% in NL). De voornaamste reden is dat deze vrouwen ‘vroeger een stijlvolle outfit verkozen boven comfort, terwijl dat nu omgekeerd is’. Dit bevestigt nogmaals hoeveel belang vrouwen hechten aan het comfort van hun kleding.
Toch houdt zowat de helft (56% in BE, 50% in NL) kleding bij die in de praktijk niet langer gedragen wordt. Waarom? Ten eerste omdat ze deze misschien ooit toch opnieuw kunnen dragen. Ten tweede omdat ze niet graag kleding weggooien.
Kledingbudget evolueert
Uit de enquête blijkt ten slotte dat ook de budgetten die vrouwen aan kleding besteden evolueren. Meer dan de helft van de respondenten (57% in BE, 54% in NL) zegt dat ze vandaag meer geld spenderen aan mode dan vroeger. Een vierde (respectievelijk 24% en 25%) doet het omgekeerde en geeft minder geld uit. Bij een vijfde blijft het modebudget dan weer status quo.
“Mode is een belangrijke productcategorie binnen onze webshop en ruim 75% van onze leden is vrouw. Via deze enquête krijgen we een goed inzicht in hoe vrouwen zich bij —en dankzij — mode voelen en welke factoren invloed hebben op hun outfits. Ongeacht of je nu de laatste trends volgt, of jarenlang trouw blijft aan dezelfde stijl, in deze survey zien we de bevestiging dat mode een sterke tool is om vrouwen te empoweren. Vrouwen kunnen kleding inzetten om zowel hun gemoed als hun zelfzekere houding op de werkvloer te versterken. Een sterke outfit geeft ons een extra duwtje in de rug, daar dragen we als flashsales webshop graag aan bij. 81% van onze leden geeft aan dat ze via een bezoek aan Vente-Exclusive.com nieuwe merken ontdekken. We bieden hen graag ideeën en inspiratie op vlak van mode”, zegt Catheline De Cordier, commercial director bij Vente-Exclusive.com.
Methodologie
Vente-Exclusive.com stuurde de enquête uit naar vrouwelijke leden van zijn shoppingcommunity in België en Nederland. Tussen 6 en 14 februari hebben 1.280 Belgische vrouwen (640 Franstaligen en 640 Nederlandstaligen) en 1.277 Nederlandse vrouwen de vragen van de survey beantwoord.