STUDENTEN TMO FASHION BUSINESS SCHOOL HELPEN RETAILERS MET DIGITALISERING
bezig met laden...
Hoe ga je als retailer om met een steeds veranderende markt? Hoe zorg je ervoor dat het bezoeken van jouw winkel aantrekkelijk blijft voor de consument? Hoe kan je jezelf blijvend ontwikkelen en je skills up to date houden? Op deze vragen geeft Future-Proof Retail antwoord door middel van verschillende living labs die als onderdeel van de Retailagenda twee jaar geleden zijn opgestart. Eén van die living labs is het HYPElab, een samenwerking tussen verschillende hogescholen, ROC ‘s, retailers, winkelgebieden, technologische bedrijven en overheden. De coördinatie en het projectmanagement ligt bij TMO Fashion Business School.
HYPElab is een proeftuin, een living lab gericht op digitalisering van de individuele retailer, maar is ook doorontwikkeld om op te schalen in winkelgebieden waardoor de loyaliteit aan winkelgebieden eveneens wordt vergroot. De doelstelling van HYPElab in najaar 2020 was om in drie winkelgebieden (De Parade Nootdorp, Pijnacker Centrum en De Julianbaan) zoveel mogelijk retailers te digitaliseren. De focus is daarbij gelegd op gebiedsapps, waarmee consumenten zowel kunnen sparen als communiceren met hun favoriete winkels. Retailers werden met hulp van financiering van verschillende stakeholders extra gefaciliteerd met tablets op de toonbank zodat consumenten makkelijker konden sparen. Daarnaast zijn er in Pijnacker Centrum meerdere technologieën getest zoals een zogenaamde spy-bril, een Telepresence Beam en QR-codes. In winkelcentrum De Julianabaan is bovendien een extra experiment gedraaid met een lokale Tech Support Desk, om retailers in het winkelgebied beter te kunnen ondersteunen met het inzetten van de technologieën.
Met totaal 59 retailers zijn er van oktober tot begin december labexperimenten uitgevoerd om hen te digitaliseren. Ruim 1200 consumenten hebben de drie gebiedsapps gedownload.
Onderzoeksresultaten
Uit klantonderzoek in De Julianabaan is gebleken dat 70% van de consumenten met de app meer is gaan sparen bij hun favoriete winkel. Bovendien wordt 61% loyaler aan het winkelgebied.
Uit het onderzoek met retailers bleek dat ruim 25% van de retailers na begeleiding door studenten zelfstandig (creatieve) content konden maken voor de gebiedsapps. De inzet van TMO-studenten is daarbij aanzienlijk geweest. Het onderzoek liet zien dat bij een langere en frequentere begeleiding door studenten het digitaliseringsniveau van de retailer stijgt.
Toolkit
HYPElab heeft een toolkit opgeleverd met instrumenten om retailers verder te helpen met digitaliseren en daarmee het bestendigen van de gebiedsapps. Denk aan activatie van de app en het verder kunnen opschalen naar meer retailers en/of winkelgebieden.
Er zijn weer veel nieuwe ideeën ontstaan om in het komende jaar het HYPElab verder te verbeteren in dezelfde winkelgebieden maar ook in nieuwe winkelgebieden en daarmee zoveel mogelijk retailers te digitaliseren, zodat zij en hun winkelgebieden futureproof zijn en blijven!
Bekijk hier de video voor een impressie en meer informatie over de drie HYPElabs: