Achter de schermen van Cyber Week
bezig met laden...
Zalando neemt voor de vierde keer deel aan Cyber Week en Black Friday. In 2017 brak Zalando op Black Friday de recordcijfers van het bedrijf, met meer dan 2000 bestellingen per minuut op piekmomenten. Dit jaar neemt Zalando deel in alle 17 markten.
Moritz Hahn, Senior Vice President van Commercial Business voor de Zalando Fashion Store, drukt het als volgt uit: 'Voor Zalando zijn Cyber Week en Black Friday uitgegroeid tot belangrijke drivers inzake het binnenhalen van nieuwe klanten en het realiseren van inkomsten. Vorig jaar ontvingen we alleen op Black Friday meer dan een miljoen bestellingen, vier keer meer dan het daggemiddelde in 2017. Dit jaar doen er meer landen mee aan het evenement en daarom was het van cruciaal belang alles voor alle landen en afdelingen nog vroeger in goede banen te leiden en te plannen. Ons hoofddoel is om onze klanten een fantastische shopping-ervaring te bieden, gecombineerd met de service die onze klanten elke gewone dag van ons mogen verwachten.'
De volgende dagen zal Zalando inzichten van achter de schermen delen betreffende de perspectieven van drie businessdomeinen: marketingstrategie, technologie en logistiek; zo in kaart brengend hoe we de resultaten van vorig jaar hebben aangewend om de Cyber Week van dit jaar te plannen.
Zo vertelt Yasmin Rahmatullah, Lead Sales Campaign bij Zalando en verantwoordelijk voor de strategie op Black Friday dit jaar, bijvoorbeeld het volgende: 'Tijdens Cyber Week spelen we gedurende vijf dagen in op de wensen van de klant, met specifieke thema's die opbouwen naar Black Friday. Elke dag geven we kortingen op een andere productcategorie, op 18 november beginnend met winterkleding. Onze kortingen lopen op tot wel 70 procent voor in-season modeaankopen. We zijn echt enthousiast om deze shopping-dagen met onze klanten te kunnen vieren.'
Valentine Vierne, Senior Project Manager bij Zalando, staat in voor de technologische voorbereidingen voor Black Friday: 'In juli zijn we van start gegaan met de eerste voorbereidingen om bijvoorbeeld te verduidelijken hoe we kortingen zouden weergeven voor onze klanten. De maanden daarna hebben we tests gedaan en gewerkt aan de stabiliteit van de webshop, die de klanten dezelfde doelgerichte en snelle browse-ervaring biedt die ze ook elke dag verwachten. We moeten ervoor zorgen dat alle bestellingen snel worden verwerkt en dat onze betaaltools deze kunnen bijbenen. We hebben er vertrouwen in dat ons technisch support team voor Black Friday, dat bestaat uit meer dan 200 mensen, waaronder ingenieurs, analisten, dataspecialisten, projectmanagers en VP's, in staat is om het toegenomen verkeer op de website in goede banen te leiden.
Daniel Behlert, Director of Logistics Warehouses bij Zalando, zegt: 'Voor ons betekent Black Friday een diepgaande 'check-up' voor Zalando – zeker voor wat betreft logistiek. Elk klein proces en elke kleine stap moeten perfect kloppen. Dat is de reden waarom we in onze intralogistiek hebben geïnvesteerd, zoals bijkomende picking stations en sorteermachines. Wij streven er echter naar om elke dag als een 'Black Friday' te zien – een dag waarop we doen wat we beloofd hebben.'