Fashion for Good lanceert nieuw shop thema: REBORN

AMSTERDAM - Fashion for Good lanceerde gisteren het nieuwe Good shop thema REBORN. REBORN duikt in de merken die zich richten op circulariteit, door biologisch afbreekbare materialen of gerecyclede kleding en schoenen te creëren en proberen het gebruik van nieuwe materialen zoveel beperkt te houden. Het nieuwe thema bevat merken zoals FRANKIE Collective, die items van overproductie omzetten naar populaire streetwear, Silfir, formele unisex-kleding die blijvend gerepareerd of opnieuw geverfd kan worden om ze langer draagbaar en trendy te houden, en een capsulecollectie van Cradle-to-Cradle gecertificeerde kleding van C&A. Naast het thema wordt een tijdelijke tentoonstelling van upcyclede vintage bruidsjurken getoond door ontwerper Tess van Zalinge en weddingplanner Lotte Grossman onder het merk "tesswithlotte".

De geselecteerde merken onderdeel van het Reborn thema zijn: C&A, Frankie Collective, MAFIA, Pure Waste, Silfir, and WAO en zijn verkrijgbaar in de Good Shop, als onderdeel van de Fashion for Good Experience in Amsterdam, en zijn toegankelijk voor het publiek vanaf 11 oktober.

Tess van Zalinge opende gisteravond officieel de exclusieve tentoonstelling van haar upcycled demi-coutrue bruidsjurken aan een select groepje pers en influencers. Fashion for Good Experience Manager Gwen Boon introduceerde het idee achter REBORN en de inspirerende merken die circulaire mode demonstreren, wat op dit moment niet alleen al mogelijk is, maar zeker ook haalbaar in het hedendaagse mode-ecosysteem.

Fashion for Good lanceert nieuw shop thema: REBORN

Hannah Kromminga, eigenaresse van Sifir was ook aanwezig bij de opening om het verhaal en achter haar 100% circulaire unisex workwear toe telichten.

Circulariteit in de mode is een van de belangrijkste ambities van Fashion for Good. De organisatie brengt belangrijke merken, producenten en innovaties samen, om te werken aan een mode-industrie die herstellend en regeneratief is in plaats van het huidige lineaire take-make-waste lineaire model. REBORN stelt de vraag "Wat als we een circulair systeem hadden dat oude kleding een nieuw leven geeft?" De zorgvuldig samengestelde stukken pionieren een reeks innovaties die nodig zijn om de levensduur van onze kleding verlengen, om te voorkomen dat ze worden verbrand of op de vuilnisbelt belanden.

REBORN is het vierde thema dat in de Good Shop wordt geïntroduceerd en dient ook als overkoepelend thema voor de programmering Fashion for Good in het komende halfjaar. Fashion for Good organiseert evenementen, workshops en paneldiscussies rond REBORN en circulariteit in de mode-industrie. Bezoekers krijgen tijdens dit thema de kans om met vooraanstaande experts in het onderwerp te duiken, hun kennis uit te breiden en van innovators te leren over de baanbrekende oplossingen die de industrie veranderen en wat zij zelf kunnen doen om deze verandering te laten plaatsvinden.

Fashion for Good lanceert nieuw shop thema: REBORN

Wat je nog meer wil weten:

  • Frankie Collective, MAFIA, Pure Waste, Silfir en WAO zijn voor het eerst in Nederland vekrijgbaar in de Good Shop in de Fashion for Good Experience.
  • Pure Waste kleding wordt volledig gemaakt van textiel dat overblijft van het kledingproductieproces, maar biedt consumenten dezelfde kwaliteit en comfort als items gemaakt van nieuwe materialen.
  • MAFIA maakt tassen en accessoires van oude zeilen en bieden hierbij levenslange garantie waarbij ze kosteloos de producten repareren.
  • WAO schoenen zijn gemaakt van natuurlijke materialen en geverfd met plantaardige pigmenten. Oude schoenen kunnen worden geretourneerd om daarna gerecycled te worden in verschillende delen en vermalen tot compost.
  • Frankie Collective gebruikt vintage kleding en items uit overproductie en creëert daar te gekke streetwear must have items mee.
  • C&A heeft een circulaire capsule collectie gemaakt die Cralde-to-Cradle gecertificeerd is en gemaakt is van biologisch katoen en gerecyclede materialen.
Fashion for Good lanceert nieuw shop thema: REBORN

Over Fashion  for  Good 

Fashion  for  Good is het wereldwijde initiatief om alle mode goed te maken. Het is een internationaal platform voor innovatie, door middel van samenwerking en “community”. Met een open uitnodiging voor de hele mode-industrie brengt Fashion for  Good  merken, producenten, retailers, leveranciers, non-profit organisaties, innovators en investeerders samen in hun ambitie. 

De kern van Fashion  for  Good  wordt gevormd door het innovatieplatform. Dit bestaat uit de Fashion  for  Good-Plug  and  Play Accelerator die veelbelovende  start-ups  de expertise en toegang tot financiering biedt die ze nodig hebben om te groeien. Het Scaling-programma ondersteunt innovatieve technologieën die de  proof-of-conceptfase voorbij zijn. Het toegewijde team biedt hen ondersteuning op maat en toegang tot expertise, klanten en investeerders. Het  Good  Fashion Fund biedt financiële injecties aan producenten om hen zo op grotere schaal duurzaam te laten produceren. 

Fashion for  Good  zet zich in voor grootse verandering voor de hele mode-industrie. De Fashion for Good Experience  is ‘s werelds eerste interactieve  tech-museum toegewijd aan duurzame, circulaire mode-innovatie en werd geopend in oktober 2018. Vanuit de hub in Amsterdam faciliteren zij ook een gedeelde kantoorplek voor gelijkgestemden: de  Circular  Apparel  Community en creëert daarnaast open-source tools zoals de  Good  Fashion Guide. 

De programma’s van Fashion  for  Good  worden ondersteund door founding partner C&A Foundation en corporate partners  Adidas, C&A, BESTSELLER, Galeries Lafayette Group, Kering, Otto Group, PVH Corp., Stella McCartney, Target en Zalando.  

Foto's: Fashion for Good launch event.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN