Statistieken Modebranche Nederland

Algemene data

Bevolking: 17,7 miljoen inwoners (eind april 2022) bron: CBS
Beroepsbevolking: 9,8 miljoen (eerste kwartaal 2022) bron: CBS
Werkloosheidspercentage: 3,5 procent (eerste kwartaal 2022) bron: CBS
BNP per inwoner (PPS): 49.000 euro (in 2021) bron: CBS en Eurostat

De omvang van de Nederlandse kledingmarkt

De totale Nederlandse markt in kleding wordt geschat op 10 miljard euro. Dat is inclusief 1 miljard euro aan bedrijfskleding. Bron: Modint.

In Nederland komen per jaar bijna 1 miljard kledingstukken en accessoires op de markt Exclusief accessoires gaat het om 900 miljoen kledingstukken. Bron: Fast Fashion Onderzoek, Ministerie van I&W Arnhem, 4 juni 2020, op basis van cijfers van CBS 2008-2018.

Import & Export kleding

Import

12,4 miljard euro importeerde Nederland aan kleding in 2020.

De invoerwaarde is tussen 2000 en 2020 bijna verdubbeld van 6,4 tot 12,4 miljard euro en Nederland is daarmee de vijfde grootste kledingimporteur in de EU. De meeste kleding wordt gehaald uit China (2,4 miljard euro) en Duitsland. Daarna volgen Bangladesh, Turkije en België. Schrijft CBS in de ‘Handel in goederen met een grote milieuimpact’ longread, 2021. Data: CBS, Eurostat.

Kleding is het belangrijkste importproduct uit 46 minst ontwikkelde landen ter wereld

De Nederlandse importstroom van kleding uit de armste landen was in 2020 1 453 miljoen euro. Bangladesh is het belangrijkste importland. In 2020 kwam 1 075 miljoen euro aan kleding kwam uit Bangladesh. Overige kleding komt voornamelijk uit Cambodja en Myanmar. Bron: CBS 2021

Export: in 2020 werd 10,9 miljard euro aan kleding geëxporteerd. Nederland is de derde grootste exporteur van kleding in de EU.

Bestemming van de kledinginvoer

Nederland is een belangrijk doorvoerland. Het grootste deel van de kleding invoer komt weer in het buitenland terecht. In 2019 ging het om 79 procent van de totale invoerwaarde.

Invoer van kleding (2019): 16 miljard euro.

Invoer voor directe consumptie NL: 18%

Invoer voor productie NL ten behoeve van consumptie NL: 3%

Invoer voor productie NL ten behoeve van export of verwerking: 1% (denk aan bedrijfskleding)

Invoer voor wederuitvoer: 54%

Invoer voor doorvoer: 24%.

Schrijft CBS in de ‘Handel in goederen met een grote milieuimpact’ longread, 2021. Data: CBS, Eurosta.

Arbeidsmarktstatistieken

FTE’s in de detailhandel: 440.660 in 2020

De detailhandel is een van de grootste sectoren qua werkgelegenheid. Het aantal fte’s (voltijdbaan met een werkweek van 38 uur) in de detailhandel groeide tussen 2014 en 2020 met 75.180 banen naar 440.660 in 2020. Kleding & sport is goed voor 15%, ofwel 66.099 banen.

Uit het Rapport ABN Amro ‘Detailhandel moet lonen en welzijn verhogen in strijd om personeel’, mei 2022. Bron: ABF Research in opdracht van Retail Insiders.

Kleding & sport

2020: In totaal werken 114.415 personen in het branchecluster kleding & sport (detailhandel non-food: 359.815 personen), samen goed voor 71.905 fte (detailhandel non-food: 232.100 fte).

Het aantal werkenden in het branchecluster kleding & sport is tussen 2012 en 2020 met 14% gedaald. Dit correspondeert met 18.935 werkenden en 12.100 fte.

Het gemiddeld bruto inkomen kleding & sport in 2020 bedraagt 25.095 euro per fte. De gemiddelde werkweek is 24,2 uur (detailhandel non-food: 25.980 euro en 24,9 uur).

(Bron: Arbeidsmarktrapportage Retail Insiders, 1 november 2020)

Modezaken (kleding)

2020: In totaal werken 84.650 personen in de branche modezaken (kleding) (detailhandel non-food: 359.815 personen), samen goed voor 53.155 fte (detailhandel non-food: 232.100 fte).

Het aantal werkenden in de branche modezaken (kleding) is tussen 2012 en 2020 met 13% gedaald. Dit correspondeert met 12.165 werkenden en 8.380 fte.

Het gemiddeld bruto inkomen modezaken (kleding) in 2020 bedraagt 25.400 € per fte. De gemiddelde werkweek is 24,2 uur (detailhandel non-food: 25.980 euro en 24,9 uur).

Bron: Arbeidsmarktrapportage Retail Insiders, november 2020

Arbeidsvraag - 2020 - Nederland

Kleding & sport: 74.660

Modezaken (kleding): 55.195

Schoenen- en lederzaken: 11.210

Warenhuizen: 10.500

Bron: Arbeidsmarktrapportage Retail Insiders

Bedrijven in de sector

Het aantal modebedrijven in Nederland is ruim 50.000. Schrijft Bolddata op basis van gecollecteerde data uit KVK en CBS Tot deze modebedrijven rekent Bolddata vrijwel alle branches, denk aan:

  • Vervaardiging van kleding, schoenen, kousen ed.
  • Handelsbemiddeling in textiel, kleding schoeisel en lederwaren
  • Groothandel in kledingstoffen en fournituren, bovenkleding, werkkleding, onderkleding, schoenen, modeartikelen en textielwaren
  • Winkels in kleding, schoenen, lederwaren en reisartikelen, tweedehands goederen
  • Textielsupermarkten
  • Markthandel
  • Detailhandel niet via winkel of markt
  • Verhuur van kleding
  • Reparatie van schoenen en lederwaren

Het aantal producenten/fabrikanten met productie in Nederland is erg klein in kleding. Bron: Modint. Een paar voorbeelden zijn Fabriek Fris, Studio Ryn, A Beautiful Mess en Schepers Bosman.

Fysieke kledingwinkels: 13,7 duizend (op 1 januari 2022)

De grootste groep fysieke winkels in Nederland bestaat uit kledingwinkels. Ruim 13.000 winkels verkopen kleding. Deze groep is goed voor zo’n 16% van de in totaal bijna 84.000 fysieke winkelvestigingen. Het aantal kledingwinkels in Nederland daalt. (Bron: CBS, mei 2022)

Webwinkels in kleding: 12.580 (2020 2e kwartaal) Bron: CBS 2022

Het aantal webshops is de afgelopen jaren gegroeid. Volgens de laatste voorlopige cijfers van CBS (2022 2e kwartaal) zijn er 18.625 webwinkels in kleding. Het gros van de ruim 80.000 webshops in Nederland verkoopt fashion Bron: Thuiswinkel.org 2022.

Omzetcijfers

Omzet 2020

*Omzet absoluut x € 1 miljoen excl. BTW

Kleding & Sport Modewinkels Dames- en herenmode Damesmode Herenmode Baby- en kinderkleding
Netto omzet: 11.359 8.147 4.444 1.413 568 439
Waarvan: Niet-consumenten omzet: 702 554 120 73 80 39
Waarvan: Detailhandsomzet 10.657 7.593 4.324 1.340 488 400
Fysieke winkelomzet: 8.375 6.014 3.317 1.086 427 291
Niet-in-de-winkelomzet multichannel (excl. puur online): 2.282 1.580 1.007 254 60 109

Bron: Retail Insiders, raming Panteia obv CBS.

Omzet 2019

*Omzet absoluut x € 1 miljoen excl. BTW

Kleding & Sport Modewinkels Dames- en herenmode Damesmode Herenmode Baby- en kinderkleding
Netto omzet: 13.836 10.270 5.623 1.871 714 448
Waarvan: Niet-consumenten omzet: 1.002 864 203 117 77 54
Waarvan: Detailhandsomzet 12.834 9.406 5.420 1.754 637 394
Fysieke winkelomzet: 11.208 8.240 4.691 1.575 578 287
Niet-in-de-winkelomzet multichannel (excl. puur online): 1.626 1.166 726 179 58 108

Bron: Retail Insiders, raming Panteia obv CBS.

Huishoudelijke uitgaven aan kleding

Nederlanders besteedden in 2020 gemiddeld 4,6% van hun totale huishoudelijke uitgaven aan kleding en schoenen. Bron: Eurostat

Gemiddeld werd door Nederlanders 770 euro aan kleding uitgegeven. Uit het Rapport Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex, gepubliceerd in juni 2022. Bron: Eurostat

Laatste update: juli 2022.

Meer weten over het Nederlandse winkelgedrag en de wensen van de consument? Lees dan:

Hieronder vindt u nog statistieken uit 2018:

Modebranche omzet 2017

80 procent van de omzet uit de modebranche in Nederland komt volgens brancheorganisatie INretail uit fysieke winkels.

De belangrijkste resultaten voor de modebranche van 2017 (t.o.v. 2016):

  • De (totale) modebranche sluit 2017 af met omzetplus van 4,6%.
  • Deze groei is te danken aan het online segment (een plus van 24,1%).
  • De omzet van de fysieke winkels in de modebranche bleef gelijk ten opzichte van 2016.
  • Alle modesegmenten sluiten het jaar positief af (Damesbovenmode +2,9%, heren bovenmode +7,1%, baby- en kinderbovenmode +4,8%, ondermode +4,2%, beenmode +5,4%).
  • De sterkste groei is zichtbaar in het herenmodesegment (+7,1%).
  • Het damessegment liet vorig jaar als enige nog een omzetdaling zien, maar ook voor dit segment is weer groei gerealiseerd.
  • De verwachtingen voor 2018 zijn positief: INretail verwacht dat de mode- en schoenenbranche met 2% groeit.
(Bron: INretail Gfk FashionScan. https://www.inretail.nl/kennis-en-inspiratie/modebranche-back-on-track-met-overtuigende-omzetplus-in-2017/)

Modebedrijven

In het internationale modelandschap staat Nederland vooral bekend om denim. Dit zijn echter veelal niet de grootste modebedijven die het land kent. Onderstaande tabel bevat de Top 5 grootse modebedrijven van Nederland. Andere grote modeondernemingen uit Nederland zijn, op volgorde van omvang, SuitSupply, Gassan Diamonds, McGregor Fashion Group en Goosecraft. De marktwaarde van deze bedrijven ligt tussen 430 miljoen en 294 miljoen euro.

Bedrijfsnaam Marktwaarde Jaaromzet Type onderneming
1 C&A 11 miljard euro 6 miljard euro Privé-onderneming
2 Excellent Retail Brands 1,2 miljard euro 600 miljoen euro Privé-onderneming
3 G-Star 1,5 miljard euro 715 miljoen euro Privé-onderneming
4 R & S Retail 800 miljoen euro 500 miljoen euro Privé-onderneming
5 Veldhoven Group 445 miljoen euro 300 miljoen euro Privé-onderneming

Omzet Kleding & sport en Modewinkels 2016 (in miljoen euro’s, exclusief BTW)

  • Omzet 2016: 12.474 miljoen euro’s excl. BTW in Kleding & Sport. Dat is 12% van de Detailhandel.
  • Omzet 2016: 9.383 miljoen euro’s excl. BTW in Modewinkels, dat is 75% van Kleding & sport.
(Cijfers via: http://detailhandel.info/index.cfm/branches/kleding-sport/ & http://detailhandel.info/index.cfm/branches/kleding-sport/modewinkels/ Bron:CBS en Raming Panteia)

Werkgelegenheid (in aantal fte’s) Kleding & sport en Modewinkels 2016

  • 82.892 fte in kleding en sport. Dat is 16% van de Detailhandel.
  • 61.991 fte in Modewinkels. Dat is 75% van Kleding & Sport.
(Cijfers via Detailhandel.info. Bron:CBS en Raming Panteia)

Aantal winkels Kleding & Sport en Modewinkels 2016

  • 22.796 in Kleding & sport. Dat is 24% van de detailhandel.
  • 17.486 Modewinkels. Dat is 77% van Kleding & Sport.
(Cijfers via Detailhandel.info. Bron: Locatus)

Winkelvloeroppervlakte (in 1000m2) Kleding & Sport en Modewinkels 2016

  • 4662 in Kleding & sport. Dat is 17% van de Detailhandel.
  • 3180 Modewinkels. Dat is 68% van Kleding & Sport.
(Cijfers via Detailhandel.info. Bron: Locatus)

Omzet ‘Fashion’ segment Nederland 2018

  • De omzet in het ‘Mode’ (Fashion) segment bedraagt 5,214 miljoen euro in 2018.
  • Verwacht wordt dat een jaarlijks groeipercentage van 7,5 wordt gerealiseerd, wat zal resulteren in een marktvolume van 6,973 miljoen euro in 2022.
  • Het grootste segment is ‘Bovenkleding’ (Apparel) met een marktvolume van 3,554 miljoen euro in 2018.
  • Voor internationaal perspectief: de meeste omzet wordt gegenereerd in China, namelijk 176,731 miljoen euro in 2018.
(Bron: Statista. https://www.statista.com/outlook/244/144/fashion/netherlands?currency=eur, valuta Euro, op 31 mei 2018)

Banen: Werknemers 2016

  • Textiel-, kleding-, lederindustrie werknemers 14.900
  • Groothandel in kleding en schoenen werknemers 21.900
  • Winkels in kleding werknemers 82.000
(Bron: CBS. 29 maart 2018: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81156ned&D1=a&D2=32,186,221&D3=l&HD=180513-0936&HDR=G2,T&STB=G1 © Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen 31-5-2018)

Arbeidsvolume Detailhandel (niet in auto’s) 2016

  • 796 000 werkzame personen
  • 869 000 banen
(Bron: CBS 23 juni 2017. http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=82579NED&D1=a&D2=0&D3=0&D4=47&D5=a&HDR=G1,G2,T&STB=G3,G4&VW=T

Arbeidsvolume 2017 (fte)

Detalhandel non-food 2016 = 295.000 fte

(Bron: AFB Research, ABF Arbeidsmarktrapportage 2017 https://www.abfresearch.nl/publicaties/abf-arbeidsmarktrapportage-2017/)

Export kleding en textiel in 2017

De waarde van de Nederlandse export van goederen groeide in 2017 met 43,5 miljard euro, wat neerkomt op 10 procent. De export naar niet EU-landen nam met 16 procent twee keer zo sterk toe als de export naar landen binnen de EU, die in 2017 met 8 procent steeg ten opzichte van 2016. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe gedetailleerde exportcijfers per bestemming.

Textiel laat hetzelfde zien: de totale export groeide met 6,3 procent in 2017. De export naar EU-landen steeg met 4,7 procent, terwijl de uitvoer naar landen buiten de EU met 11,9 procent steeg.

Voor de uitvoer van kleding ligt de verhouding anders: de totale kledingexport groeide in 2017 met 7,2 procent,terwijl de export naar niet EU-landen met slechts 3,6 procent, oftewel precies de helft, toenam.

(Bron: Cijfers CBS, bewerking Modint: http://modint.nl/2018/04/13/hoe-ontwikkelt-export-kleding-en-textiel-zich-opzichte-export/)

Bronnen

Deze statistiekpagina’s zijn onderdeel van FashionUnited Business Intelligence. Meer data over, onder meer, de grootste beursgenoteerde modebedrijven en de rijkste mensen in de mode is te vinden op de FashionUnited Business Intelligence homepage.

Bronnen: Comtrade, OECD, ABF Research, Stichting Opleidingsfonds Detailhandel, ILO, WTO, CBS, Central Intelligence Agency, Euratex en Eurostat.

Copyright 2016 by FashionUnited. You must obtain written permission to use any FashionUnited content.

EU

Algemene data

Bevolking: 447.0 miljoen (op 1 januari 2022) Bron: Eurostat, juli 2022
Beroepsbevolking: 195,7 miljoen (in het derde kwartaal van 2021) Bron Statista, januari 2022
Werkloosheidspercentage: 6,2% (april 2022.) Bron: Statista, juli 2022
Bruto binnenlands product (bbp) per inwoner: 27.830 in 2021. Bron: Eurostat, juli 2022

De Europese Unie

De Europese Unie bestaat uit 27 landen (lidstaten): België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden. (Op 31 januari 2020 verliet het Verenigd Koninkrijk de EU).

BBP Europese Unie 2020

De grootste economieën van de Europese Unie zijn Duitsland (25,1% bijdrage aan het bruto binnenlands product van de Europese Unie in 2020), Frankrijk (17,3%), Italië (12,4 %), Spanje (8,4%) en Nederland (6%). Samen hebben deze economieën een aandeel van bijna 70 procent.

Schrijft CBS in juli 2021, gebaseerd op Eurostat data

Koopkracht Europeanen

Europeanen hadden in 2019 gemiddeld 14.739 euro beschikbaar om te besteden en sparen. De koopkracht per hoofd van de bevolking is in 2019 met ongeveer 3,5% gestegen (jaar op jaar). Liechtenstein, Zwitserland en Luxemburg hebben de hoogste gemiddelde koopkracht, Moldavië, Kosovo en Oekraïne de laagste. 16 van de 42 in de studie onderzochte landen hebben een koopkracht per hoofd van de bevolking die boven het gemiddelde ligt, terwijl 26 landen onder het Europese gemiddelde zitten.

  • Nederland heeft een gemiddelde koopkracht van 20.416 euro per hoofd van de bevolking, bijna 39 procent meer dan het Europese gemiddelde.
  • Duitsland heeft een gemiddelde koopkracht van 23.779 euro per hoofd van de bevolking, 61 procent meer dan het Europese gemiddelde.
  • Frankrijk heeft een gemiddelde koopkracht van 20.306 euro, zo’n 38 procent meer dan het Europese gemiddelde.
  • Italië heeft een gemiddelde koopkracht per hoofd van de bevolking van 17.779 euro, ongeveer 21 procent meer dan het Europese gemiddelde.
  • Spanje heeft een gemiddelde koopkracht van 14.636 euro per persoon. Daarmee ligt het slechts 103 euro of bijna 0,7 procent onder het Europese gemiddelde.
  • In Tsjechië is de gemiddelde koopkracht 9.959 euro (-32% onder het Europese gemiddelde)
  • In Polen is de gemiddelde koopkracht 7.589 euro (iets meer dan de helft van de gemiddelde Europese koopkracht)
  • In Hongarije is de koopkracht 7.416 euro (de helft van de Europese koopkracht)
  • In Roemenië is de koopkracht gemiddeld 5.881 euro (dat is 60% minder dan het Europese gemiddelde).

Bron: ‘GfK Purchasing Power Europe 2019’ onderzoek, oktober 2019.

Consumptie van textiel in de EU: EU is een belangrijke markt voor mode

Europese huishoudens consumeren grote hoeveelheden textielproducten. De totale consumptie in Europa in 2020 was 6,6 miljoen ton aan textielproducten.

In 2020 kocht een Europeaan gemiddeld 15 kilo aan textiel. Van de 15 kilo die er gemiddeld jaarlijks wordt gekocht komt 6,1 kilo van kleding en 2,7 kilo van schoenen (de overige 6,1 kilo is huishoudtextiel).

Jaarlijks wordt er 5,8 miljoen ton textiel weggegooid, zo’n 11,3 kg per persoon. Bron: Factsheet Textiles van de Europese Commissie, maart 2022

Volgens de EU Environment Agency staat textiel op de vierde plek als het aankomt op de negatieve impact op het milieu en klimaatverandering als alleen gekeken wordt naar de Europese consumptie. Op nummer een tot en met drie staat voeding, huizen en vervoer.

In 2020 had de textielconsumptie in Europa de derde grootste impact op het water- en landgebruik en de vijfde als het gaat om grondstofgebruik en broeikasgasemissies.

Bron: EU Environment Agency, briefing ‘Textiles and the environment: the role of design in Europe’s circular economy’, februari 2022

Consumentenbestedingen aan kleding in de Europese Unie: hoeveel geven Europeanen uit aan kleding?

Huishoudens in de Europese Unie gaven in 2020 circa 220 miljard euro uit aan kleding artikelen, een daling van -18% ten opzichte van de uitgaven een jaar eerder.

De gemiddelde Europese uitgave aan kleding lag in 2020 op 490 euro. Het meeste geld werd uitgegeven in Luxemburg (1130 euro), Oostenrijk (810 euro), Nederland (770 euro), Denemarken (750 euro), Italië (710 euro), Duitsland (640 euro), België (630 euro), Ierland (620 euro), Cyprus (620 euro), Finland (610 euro) Zweden (570 euro), en Portugal (500 euro). Uit het Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, juni 2022. Bron: Eurostat

In 2020 werd door Europeanen gemiddeld 4,1% van de totale huishoudelijke uitgaven gespendeerd aan kleding en schoeisel.
Bron: Eurostat

In 2019 gaven Europeanen nog gemiddeld 4,6% van hun uitgaven uit aan kleding en schoeisel. Bron: Eurostat, november 2020

Gemiddeld besteedden Europeanen in 2019 zo’n 600 euro uit aan kleding (net als in 2018), 150 euro aan schoeisel en 70 euro aan huishoudtextiel. Bron: EU Environment Agency, briefing ‘Textiles and the environment: the role of design in Europe’s circular economy’, februari 2022

In welk Europees land wordt de meeste kleding gekocht?

In deze landen waren de huishoudelijke consumptieve bestedingen aan kleding in de Europese Unie 2018 het grootst:

  1. Het Verenigd Koninkrijk: 65,4 miljard euro
  2. Duitsland: 62,7 miljard euro
  3. Italië 52,4 miljard euro
  4. Frankrijk 35,7 miljard euro
  5. Spanje 24,1 miljard euro
  6. Nederland 14,6 miljard euro.

Bron: Consumptieve bestedingen van huishoudens aan kleding in de Europese Unie in 2018, per land, Statista 2022

Duitsland is de vierde grootste kleding- en schoenenmarkt ter wereld

Duitsland is de vierde grootste kleding- en schoenenmarkt ter wereld, na China, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De marktomvang van 2021 Duitsland is $ 69.9 miljard dollar.

Bron: Euromonitor International, een leverancier van marktonderzoek

Werkgelegenheid

Er zijn 1.3 miljoen mensen werkzaam binnen de textiel- en kledingindustrie in Europa bij 143.000 bedrijven. 537.482 mensen werken in textiel en 760.637 in kleding. *2021 schattingen. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, juni 2022.

Euratex stelt dat de sector een fundamentele pijler is van de lokale economie in veel EU-regio’s. Bron: Euratex Spring Report 2022 persbericht, mei 2022

Het aantal mensen werkzaam en het aantal bedrijven in de sector is licht gedaald: respectievelijk -3,2% en -3,3% (procentuele verandering van 2019/2018). Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022.

In 2019 werd het aantal mensen werkzaam in de textiel- en kledingindustrie in Europa geschat op 1,5 miljoen bij 160.000 bedrijven. Bron: Euratex Key Facts & Figures 2020 rapport.

De meerderheid (+70%) van de werknemers in de mode in de EU is vrouw. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022.

Modeondernemingen

Er zijn 143.000 modebedrijven in de textiel- en kledingindustrie in Europa. Daarvan opereren 48.343 (33%) bedrijven in de textiel in de breedste zin van het woord en 94.591 (67%) zijn actief in de kledingsector.
*2021 schattingen. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022.

De sector bestaat vooral uit kleine ondernemingen: 99,8% zijn micro en kmo-ondernemingen. 88,8% van de bedrijven in de textiel & kleding zijn microbedrijven met tot 9 medewerkers. Kleine en middelgrote ondernemingen met 10-249 medewerkers zijn goed voor 11% en Grote ondernemingen met meer dan 250 medewerkers zijn goed voor zo’n 0,2%.

Bron: Facts & Key Figures of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, 2020. Euratex-berekeningen, gebaseerd op Eurostat-gegevens.

De grootste producenten in de modeindustrie zijn gevestigd in Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Portugal, deze landen zijn samen goed voor driekwart van de productie in de EU.

Schrijft de Europese Commissie op haar website, gebaseerd op CIRCABC database data</small>

De luxe (mode)sector De luxe modesector levert een belangrijke bijdrage aan de economie van de EU, zo stelt de Europese Commissie op haar website. “Europese savoir-faire en vakmanschap hebben een wereldwijde reputatie opgebouwd.” Volgens het uitvoerende orgaan van de Europese Unie werken zo’n 5 miljoen mensen in de waardeketen en meer dan 1 miljoen mensen in de high-end modeindustrie.

De meeste modeproductie vindt binnen de EU plaats in Italië, Zuid-Europese landen zoals Spanje, Griekenland, Portugal, en nieuwere EU-landen zoals Polen, Roemenië, Bulgarije, Hongarije. De landen met de meeste bedrijven in distributie en retail zijn Italië, Frankrijk, Polen en Duitsland. Schrijft de Europese Commissie op haar website, gebaseerd op CIRCABC database data

De schoenenindustrie in de Europese Unie In 2018 waren 19.856 bedrijven actief in de Europese schoenensector (EU28) en zij telden samen 260.309 werknemers. In 2012 bedroeg de totaalomzet in de schoenenindustrie 25,24 miljard euro. Bron: The European Confederation of the Footwear Industry (CEC)

De EU-schoenenproductie is geconcentreerd in drie landen: Italië, Spanje en Portugal. Italië alleen is goed voor ongeveer 50% van de productie. Schrijft de Europese Commissie op haar website, gebaseerd op CIRCABC database data.

EU: thuisbasis van toonaangevende retailers wereldwijd & Europa’s meest waardevolle merken wereldwijd

De grootste modebedrijven ter wereld op basis van marktwaarde zijn: Inditex, Nike en LVMH. Bron: FashionUnited Top200

Dit zijn de Top 10 meest waardevolle modemerken wereldwijd, gebaseerd op 2020 Brand Value in $: Nike (36,8 miljard dollar), Louis Vuitton (32,3 miljard dollar), Hermes (18,3 miljard dollar), Gucci (18.2 miljard dollar), Zalando (17.9 miljard dollar), Adidas (16.2 miljard dollar), Tiffany & Co (15,2 miljard dollar), Zara (13.5 miljard dollar), H&M (11,5 miljard dollar) en Cartier (10.7 miljard dollar).

Bron: FashionUnited

Als we kijken naar deze top 10 is Europa de thuisbasis van ’s werelds grootste retailers, zoals de Inditex Group, het moederbedrijf van Zara, Zara Home, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius en Oysho in Spanje en de H&M Group, eigenaar van H&M, COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home, Arket en Afound, in Zweden. Ook hoofdkantoren van gerenommeerde merken en bedrijvenzoals Louis Vuitton (in Parijs), Hermes (Parijs), Gucci (Florence), Zalando (Berlijn) en Adidas (Herzogenaurach, Duitsland) zijn er gevestigd.

Louis Vuitton in Top 10 van meest waardevolle merken van Europa

Louis Vuitton is het enige modebedrijf dat tot de top tien waardevolste en sterkste Europese merken behoort. Kering-merk Gucci staat op nummer 17 in de ranking en Chanel is te vinden op de 24e plaats, in de Brand Finance Europe 500 2022-ranglijst, gepubliceerd in 2022.

De retail- en kleding sectoren zijn goed voor respectievelijk 11 procent en 9,1 procent van de top 500, met in totaal 92 bedrijven in de ranking. Hermes is te vinden op plaats 30, fast fashion giganten Zara en H&M op respectievelijk nummer 32 en 35. L’Oréal is het enige cosmetica- en persoonlijke verzorgingsbedrijf in de top 50 op de 42e plaats.

Bron: Brand Finance Europe 500 2022, ranking, 2022

Europa is tevens de ‘wereldhoofdstad’ van textielonderzoek, innovatie en hoger onderwijs.

Uit Facts & Key Figures of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, 2020. Bron: Eurostat.

Handel in Kleding: Europa is een belangrijke importeur en (re-)exporteur

De EU importeerde in 2020 voor 69 miljard euro aan kleding uit niet-EU-lidstaten. De EU-export van kleding naar landen buiten de EU was in 2020 goed voor 30 miljard euro Bron: Eurostat nieuwsartikel ‘Waar komen onze kleren vandaan?’, april 2021

De EU-textiel- en kledingmarkt in wereldwijde context

De EU speelt wereldwijd een belangrijke rol in de modeindustrie, zowel als importeur en consument en ook als producent en exporteur van eindproducten en halffabrikaten.
Bron: rapport ‘Circular economy perspectives in the EU textile sector’ Köhler, A, juni 2021.

In 2020 was de Europese Unie is de tweede grootste exporteur van textiel en kleding wereldwijd (de koppositie is voor China). De EU is dé grootste importeur van textiel en kleding wereldwijd.

Export & Import Textiel in 2020 wereldwijd
Waarde 2020 (in miljard dollar) Aandeel in de wereldwijde export/import Jaarlijkse stijging/daling in 2020
Export Europese Unie 64 18.1 -3
Extra-EU exports 22 6.1 -9
Import Europese Unie 87 24.3 29
Extra-EU Import 50 14.1 69
Export & Import Kleding in 2020 wereldwijd
Waarde 2020 (in miljard dollar) Aandeel in de wereldwijde export/import Jaarlijkse stijging/daling in 2020
Export Europese Unie 125 27.9 -8
Extra-EU exports 38 8.4 -13
Import Europese Unie 168 34.1 -7
Extra-EU Import 86 17.6 -9

Bron: het World Trade Statistical Review 2021 rapport van de World Trade Organization (WTO)

Omzetontwikkeling textiel en kledingsector: de pandemie heeft de handel in kleding (negatief) beïnvloed

De omzet in de sector daalde tussen 2019 en 2020 als gevolg van de Covid-19 crisis. De textielsector noteerde over geheel 2020 een daling van 9,3% in de textielsector en een daling van 17,7% in de kledingsector, in vergelijking met 2019.

Bron: Euratex, publicatie april 2021, gebaseerd op economische data tot december 2020

Ter aanvulling: in 2019 was de omzet van de textiel- en kledingsector in de EU-27 naar schatting 162 miljard euro (waarvan 88,8 miljard euro omzet in textiel en 72,8 miljoen euro omzet in kleding).

Uit Facts & Key Figures of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, 2020. Bron: Eurostat.

De omzet in 2021 in de textiel- en kledingindustrie wordt geschat op 147 miljard euro, een 11% plus (procentuele verandering tov 2019/2018). Van de 2021 omzet is 81,6 miljard euro gegenereerd in textielindustrie en 65,3 miljard euro in de kledingsector.

*2021 schattingen. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022.

EU Trade Highlights 2021: de Europese textielexport is weer toegenomen in 2021

Export Import Handelsbalans
2020 53 miljard euro 115 miljard euro -62
2021 58 miljard euro (25 miljard textiel, 33 miljard euro kleding) 106 miljard euro (34 miljard euro textiel en 72 miljard kleding) -48

Bronnen: Euratex 2022 Spring Report persbericht en Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022.

Na een dip in coronajaar 2020 is de export van Europees textiel en kleding in 2021 weer toegenomen. De export steeg in 2021 met 10,6% in vergelijking met 2020. De import van textiel en kleding bleef wel achter met 7,5% door een daling van leveranciers uit het Verenigd Koninkrijk en China.

Door de verandering in import en export verbeterde het handelstekort (het verschil tussen de import en export). Het handelstekort kwam in 2021 neer op 48 miljard euro. Er werd in totaal 58 miljard euro aan textiel en kleding geëxporteerd en 106 miljard euro geimporteerd in 2021.

De stijging van de export was voornamelijk te danken aan sterke prestaties op de Zwitserse, Chinese en Amerikaanse markten. De groei in deze markten werd wel deels teniet gedaan door de afname van de export naar het Verenigd Koninkrijk dankzij nieuwe Brexit regels, vertragingen bij de douane en een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De export naar het VK nam in 2021 af met 23 procent.

De daling van de import van textiel en kleding is deels te verklaren door de afname van import uit China en het Verenigd Koninkrijk. Europese landen importeerden in 2021 28 procent minder uit China (zo’n -€ 13 miljard) en er kwam 48 procent minder binnen uit het Verenigd Koninkrijk (zo’n -€ 3 miljard).

Bron: Euratex 2022 Spring Report, trade figures European textile and apparel industry in 2021

EU: Waar komt onze kleding vandaan?

Kleding import naar de EU in 2020: 69 miljard euro De EU-lidstaten hebben in 2020 voor 69 miljard euro aan kleding van buiten de EU geïmporteerd. De meeste kleding komt uit China: deze import vertegenwoordigt een waarde van 21 miljard euro, zo’n 30% van het totaal. China wordt gevolgd door Bangladesh (12 miljard euro, 18%), Turkije (8 miljard euro, 12%), het Verenigd Koninkrijk (4 miljard euro, 6%) India en Vietnam (3 miljard euro, 4%) en tot slot Cambodja (2 miljard euro).

Duitsland is de grootste importeur van kleding in de EU Duitsland importeerde in 2020 de meeste kleding in de EU, zo’n 17 miljard euro en 25% van de totale import. Na Duitsland volgt Spanje (10 miljard euro, 15%) en Frankrijk (bijna 10 miljard euro, 14%)

Italië is de grootste exporteur van kleding in de EU Italië exporteerde in 2020 voor 10 miljard euro aan kleding naar niet-EU-lidstaten, 33% van de totale extra-EU-export van kleding in waarde. Na Italië volgt Duitsland (met 5 miljard euro, 17%), Spanje (met 4 miljard euro, 14%) en Frankrijk (bijna 4 miljard euro, 13%).

Bronnen: Eurostat nieuws ‘Waar komen onze kleren vandaan?’, april 2021 & Statista Chart Where The EU Imports Its Clothes From 2021, april 2021

E-commerce

Online winkelen is populair in de EU. De totale Europese e-commerce is in 2021 gegroeid tot 718 miljard euro, een 13% plus in vergelijking 2020, toen nog 633 miljard euro. Bron: Europe E-Commerce Report 2022

De EU-27 is de drijvende kracht achter de Europese B2C e-handel, zo stelt Ecommerce Europe. “De e-commerce omzet [in de EU] is in 2021 met 16% gestegen. Meer dan 90% van de bevolking is een internetgebruiker, en het aandeel van internetgebruikers dat online koopt, zal naar verwachting 76% bedragen in 2022.” Bron: Europe E-Commerce Report 2022

“E-commerce is goed voor zo’n 10 tot 15% van de totale detailhandelsverkopen in de EU,” zei Christian Verschueren directeur-generaal van EuroCommerce, de Europese stem van de detailhandel en groothandel, in een 2021 rapport van E-commerce Europe, dat de belangen behartigt van e-commerce bedrijven. “Toch beïnvloedt het een veel groter deel van het consumenten traject (tot 50% of meer), dat tegenwoordig een mix van fysiek en online omvat.” Bron: Europees E-commerce Report 2021

Volgens Verschueren had vóór de pandemie ‘70% van de detailhandelaren, vooral micro-ondernemingen, geen e-commerce-aanbod.’
Bron: Europees E-commerce Report 2021

Er zijn meer dan 800.000 online winkels in Europa, blijkt uit onderzoek van Ecommerce News Europe in samenwerking met Dataprovider. Voor fashion wordt niets gespecificeerd. Bron: Ecommerce News Europe onderzoek met Dataprovider, 2017. Zoom in op mode: we kopen het liefst kleding online Het percentage van textiel en kleding omzet gegenereerd door e-sales is meer dan verdubbeld sinds 2009. In 2020 was het goed voor 11%, in 2009 was dat nog maar 5%.

De meest populaire categorie voor online aankopen is kleding (inclusief sportmode), schoenen en/of accessoires. Dat is overigens al jaren zo. 68% van alle online shoppers kocht in 2020 kleding, schoenen en accessoires online. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022. Data: Eurostat

Aantal winkels in kleding in schoenen in de EU

Aantal kleding en schoenen (retail) winkels in de Europese Unie in 2019: 275.000 in kleding in de EU en 58.000 in schoenen en lederwaren. Bron: Statista, april 2022

Houding tov Duurzaamheid

In Europa vindt slechts 12% van de consumenten duurzaamheid bijzonder belangrijk in de modesector

Op de vraag in welke sectoren duurzaamheid het belangrijkst is voor consumenten eindigt de mode-industrie nergens in Europa heel hoog en komt met 12% op de achtste plaats. Consumenten vinden duurzaamheid belangrijker in onder meer de voedingsmiddelenindustrie, energiesector, transport, de gezondheidszorg, reisbranche en technologie.

Belangrijkste criteria voor het kopen van kleding

Prijs (68%) is het belangrijkste criterium voor Europese consumenten bij het kiezen en kopen van kleding, gevolgd door kwaliteit (61%) en pasvorm (56%). Daarna is het belangrijkse criterium productlevensduur (30%), stof (24%), productie locatie (16%) en merk (16%). De milieu-impact van een product is slechts belangrijk voor 15% van de Europese consumenten, de [huidige] modetrends slechts voor 11%.

Waar koopt men kleding?

46% van de Europeanen kopen bij ‘fast fashion’-winkels, 17% bij tweedehandswinkels, 17% bij als ethisch bekend staande merken, 12% op resale-apps en 6% bij luxe merken.

Hoe belangrijk is duurzame(re) kleding? Waar let men op bij de aanschaf en wat zijn belemmeringen?

In Europa vindt 42% van de consumenten het belangrijk om ethische en duurzame kleding te kopen. Slechts 10% vindt het kopen van ethische en duurzame kleding zeer belangrijk.

De belangrijkste milieuvriendelijke elementen bij het kopen van kleding zijn duurzame stoffen en materialen (39%), minder of geen chemicaliën (36%) en cruelty free (d.w.z. producten of activiteiten die nergens ter wereld dieren schade toebrengen of doden) (36%).

De belangrijkste belemmeringen om ethische en milieuvriendelijke kleding te kopen zijn: prijs (34%), gevolgd door ‘het is niet duidelijk aan welke milieuvriendelijke aspecten is voldaan’ (30%) en ‘het is moeilijk om milieuvriendelijke merken te onderscheiden (28 %).

27% van de Europese consumenten hebben hun kledingaankopen om ethische redenen al teruggebracht.

Europeanen geven de kleding die ze niet meer dragen aan liefdadigheid (69%), of aan mensen om hen heen (34%) of verkopen ze online (21%). 15% laat de items in de kast hangen en 13% zegt ze weg te gooien in de vuilnisbak.

Bron: European Fashion Report 2021 van YouGov, onder 11.500 mensen in tien Europese markten. (Veldwerk: Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Finland, Italië, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland, van 10 september tot 29 september 2021).

Laatste update: juli 2022.

Bronnen

Deze statistiekpagina’s zijn onderdeel van FashionUnited Business Intelligence. Meer data over, onder meer, de grootste beursgenoteerde modebedrijven en de rijkste mensen in de mode is te vinden op de FashionUnited Business Intelligence homepage.

Bronnen: Comtrade, OECD, ABF Research, Stichting Opleidingsfonds Detailhandel, ILO, WTO, CBS, Central Intelligence Agency, Euratex en Eurostat.

Copyright 2016 by FashionUnited. You must obtain written permission to use any FashionUnited content.