Het Italiaanse modehuis Prada heeft de afgelopen negen maanden te kampen gehad met een dalende omzet als gevolg

van minder vraag naar luxe goederen, met name in de regio Azië-Pacific en Europa. De groep boekte in deze periode een nettowinst van 319,3 miljoen euro, een daling van 27,6 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet daalde met 1 procent naar 2,55 miljard euro.

In het derde kwartaal daalde de nettowinst naar 74,5 miljoen euro, vergeleken met 132,6 miljoen euro gedurende dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde met 5,6 procent naar 800,7 miljoen euro. De resultaten waren beduidend lager dan analisten hadden verwacht.

De omzet van het Prada merk daalde in het derde kwartaal met 7,5 procent, terwijl de groepsomzet in het Verre Oosten met 9 procent afnam. Vooral oktober viel tegen, vooral in Hongkong - waar protesten verreikende gevolgen hadden voor de omzet - en Macau. In Europa daalde de omzet met 4 procent. Alleen in Noord- en Zuid-Amerika groeide de omzet met 2 procent.

Prada topman Patrizio Bertelli zei dat '2014 meer moeizaam blijkt dan verwacht'. Naast de moeizame mondiale economische situatie, vinden er veranderingen plaats in de luxegoederen markt waarvan nog niet bekend is wat de impact daarvan zal zijn, aldus Bertelli.

Bertelli zei dat hij vertrouwen had in de groeimogelijkheden van de luxemarkt op de middellange termijn, maar is zich bewust 'van de toenemende mate van complexiteit'. Daarom concentreert het bedrijf zich op groei op de middellange termijn, en op de verbetering van de productiviteit van de het bedrijf en van de winkels, 'om winstgevendheid van de groep te garanderen', aldus Bertelli.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN