51 procent van consumenten koopt door waardebon
bezig met laden...
De helft van de consumenten gebruikt wel eens waardebon
voor een product dat hij anders niet had gekocht. Het Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013 heeft dit onderzocht. Deze is uitgevoerd onder 506 respondenten door het affiliatemarketingbedrijf Affiliprint. Jongeren worden het vaakst verleid om iets te kopen met een waardebon; 61 procent koopt wel eens iets op deze manier.Consumenten hebben het liefst bonnen voor eten en drinken, mode en accessoires komen op een zesde en zevende plek. Vooral vouchers die gestuurd worden per mail zijn geliefd. Mobiele kortingcoupons die via een QR-code worden opgevraagd zijn het minst populair. Andere struikelblokken geen aankoop te doen met een coupon zijn een te hoog minimaal aankoopbedrag, geldigheid voor bepaalde klanten of producten en een te hoge korting. Dit laatste wordt snel ervaren als onbetrouwbaar.
Gemiddeld verwacht de consument in elke sector 25 procent korting. Deze korting wordt het vaakst gebruikt en wordt als meest betrouwbaar gezien. Alleen de mode- en accessoiresbranche komt boven dit gemiddelde uit: consumenten verwachten hier 30 procent prijsvermindering.