• Home
  • V1
  • Columns
  • Actieprogramma Shopping2020 biedt tegenwicht aan toenemende internationale concurrentie

Actieprogramma Shopping2020 biedt tegenwicht aan toenemende internationale concurrentie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Vandaag is het actieprogramma Shopping2020 van start gegaan.

Vandaag is het actieprogramma Shopping2020 van start gegaan. Het doel van het actieprogramma, dat voortvloeit uit het onderzoeksprogramma Shopping2020, is het opleveren van het Shopping2020-handboek voor (e)retailers (verkopers van producten en diensten aan consumenten). “Alleen zo kunnen we gezamenlijk sneller groeien en stappen maken in de richting van de markt, de consument en technologie van 2020. Hierdoor kunnen we tegenwicht bieden aan de steeds sterker toenemende internationale concurrentie”, aldus Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020.

Snel en praktisch voorbereiden op de consument van 2020
Al meer dan 500 experts hebben zich ingeschreven bij één van de 30 expertgroepen. Deze expertgroepen gaan elk aan een eigen hoofdstuk van het handboek schrijven op een zogenaamde ‘wiki’-website. Het komende halfjaar wordt er continu gewerkt aan het handboek op www.shopping2020.nl. De ontwikkelingen zijn live te volgen door websitebezoekers.

Met het handboek kunnen retailers ervaringen, processen en best practices delen en hun organisaties sneller voorbereiden op de consument van 2020. Alon Ben Joseph, co-founder en CEO van Ace Jewelers, had een duidelijke boodschap voor de aanwezigen: “Als retailers niet binnen vijf jaar het handboek van Shopping2020 grotendeels volgen, zijn de kansen van overleving voor hun bedrijven zeer gering.”

Aftrap actieprogramma Shopping Tomorrow
Gerenommeerde sprekers verzorgden de kick-off vandaag op Nyenrode Business Universiteit. Ian Jindal, hoofdredacteur van Internet Retailing, gaf een indrukwekkende presentatie over hoe retailers uit de USA en UK cross-border gaan. “Het gaat niet langer alleen maar over groei – het gaat over integratie, innovatie en radicale veranderingen. Het is niet langer het simpelweg overnemen van ‘best practices’. We moeten radicale, unieke en transformele ‘practices’, nieuwe samenwerkingen en benaderingen overwegen als we willen profiteren van de ‘connected costumer’. In mijn presentatie vandaag liet ik een aantal voorbeelden en trends zien, waaruit blijkt dat ‘business as usual’ in multichannel vooral draait om ‘business’, maar nooit ‘usual’ is.” Jacco Bouw, al bijna een decennium werkzaam in China als ondernemer, gaf inzicht in de kansen van online verkopen in China maar ook het gevaar dat steeds meer Nederlandse consumenten direct in China hun producten bestellen. Deze presentaties dienden als inspiratie voor de ruim 300 aanwezige experts.

Lancering handboek op Shopping Together, 21 en 22 januari
De 30 expertgroepen worden geleid door gerenommeerde adviesorganisaties, zoals BoerCroon, Capgemini, Conquestor, Deloitte, EY, GfK, KPMG, IBM, PwC en gespecialiseerde consultancy firms als Crux, EuroGroup Consultancy, Eperium, HeadOffice, Innopay, JosdeVries, Jungle Minds, Magnus, Qhuba, Spark Optimus, Salesupply, Solvint, TribalIM en VODW. De doelstelling is om het handboek te presenteren op het laatste congres van Shopping2020: Shopping Together. Shopping Together vindt plaats op 21 en 22 januari 2015 tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Er zijn nog enkele plekken vrij in de expertgroepen. Geïnteresseerden kunnen zich nog aanmelden op www.shopping2020.nl
Shopping2020