• Home
  • V1
  • Columns
  • ‘Alles is leuk, zelfs het stofzuigen’ -Interview Omar Munie

‘Alles is leuk, zelfs het stofzuigen’ -Interview Omar Munie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Omar Munie is 23 en werkt al jaren aan zijn eigen bedrijf.

In zijn atelier annex kantoor op het Haagse Binkterrein wordt duidelijk hoe de uit Somalië gevluchte Munie het in korte tijd zo ver schopte.

Zijn katoor annex atelier is gevestigd in een mooi gebouw uit de vroege negentiende eeuw. Het voormalig KPN-pand op het Haagse Binkterrein biedt tegenwoordig ruimte aan jonge creatieven. De totale ruimte van 'Omar Munie Clothing Company' beslaat wel vijfhonderd vierkante meter. Vol trots showt hij de plek waar zijn bedrijf al jaren gevestigd is. Van een atelier met een stuk of acht naaimachines tot een ontvangstkamer met paars pluche en kroonluchters. Onderweg naar de vergaderkamer lopen we langs een moodboard met knipsels en prints van alle publicaties die vanaf de start van zijn bedrijf aandacht aan Munie besteedden. En dat zijn er nogal wat. Drie enorme borden vol.

Munie (23) werd geboren in Somalië en vluchtte op zijn negende vanwege de burgeroorlog naar Nederland, al dacht hij dat hij in Duitsland aan zou komen. Op zijn veertiende kwam hij door een vriendje op het idee naar de Haagse School voor Mode & Kleding te gaan. “Dat vriendje had een grappige broek aan die hij zelf had gemaakt,” vertelt Munie. “Ik ben op die school gaan kijken en vond het meteen heel leuk.” Het gesprek dwaalt even af naar de eerste liefde van Munie, het voetbal, maar dan herstelt hij zich snel. “Ik vind wat ik nu doe het op één na leukste dat er is.” Op het vmbo wordt Munie elke dag beter en daarna volgt hij nog de Modevakschool op mbo-niveau. Wat begint met het verrassen van inspirerende klasgenootjes met zelfgemaakte items, wordt langzaamaan een nieuwsgierigheid naar de wereld daarbuiten. “Ik wilde kijken of ik ook voor andere mensen iets kon maken.” Uiteindelijk valt na een cursus sieraden maken het spreekwoordelijke kwartje; Munie maakt een tas en heeft meteen drie kopers. Én gevonden wat hij uiteindelijk wil: “Het is iets dat ik leuk vindt, het heeft te maken met mijn opleiding én ik kan er nog geld mee verdienen ook.” Al is hij op dat moment pas zeventien jaar, Munie besluit een bedrijf te beginnen, stapt naar de Kamer van Koophandel en geeft als bedrijfsactiviteit ‘Kleding en af en toe een tasje’ op, niet wetend dat dat laatste uiteindelijk zijn core business zou worden. “Ik vond het een beetje vreemd om mezelf als tassenmaker te profileren terwijl ik dat nog niet was.” RTL Boulevard en Life & Cooking pikken de originele ontwerpen van de van oorsprong Somalische Munie op en zo gaat de bal rollen.

Beetje vreemd om mezelf als tassenmaker te profileren terwijl ik dat nog niet was

Op dit moment werken er tien tot vijftien freelancers en stagiaires bij het bedrijf van Munie en is hij samen met zijn broer, die meesterkleermaker is, de enige vaste employee. Maar het bedrijf verandert elke dag en de ondernemer is van plan mensen voor langere tijd aan te nemen. Wat hij wel jammer vindt is dat hij zelf nooit meer achter de naaimachine zit. “Dat is toch het allerleukste.” Tegenwoordig is Munie vooral bezig met het plannen en maken van strategieën. “Maar”, benadrukt hij, “ik vind alle takken van het bedrijf interessant, zelfs het stofzuigen.”

Voor wat betreft de ontwerpen wil Munie niet te modegebonden zijn; hij haalt zijn inspiratie uit de mens, het dagelijks leven en de natuur. Maar ook uit boeken en reizen. Het leer waarmee hij werkt komt uit Italië; rund- en lams met af en toe een krokoprint. Munie laat het verven in Nederland. Het bedrijf heeft twee tassenlijnen, waarvan in totaal per jaar bijna vijfhonderd stuks worden verkocht. En dat is veel, als je bedenkt dat ieder stikseltje met de hand is gezet. De ‘Omar Munie-lijn’ bestaat uit tien modellen waar van elk 25 genummerde exemplaren zijn. En daar komen ieder seizoen drie nieuwe modellen bij. Deze tassen kosten gemiddeld 530 euro. Naast de Omar Munie-lijn is er de Generation-lijn, met een jongere uitstraling. De items in deze reeks zijn goedkoper, tussen 150 en 300 euro. Grappig detail is dat alle tassen een naam hebben eindigend op –ie, net als Munie. Zo is er de Lappie Bag, de Dokkie Bag en de Portie Bag. En dan is er ook nog een Hagie Bag, vernoemd naar de stad Den Haag, waarvan Hillary Clinton en Jane Fonda er beide een hebben. Op het moment zijn overigens vooral de telefoonhangers die Munie maakte voor Samsung en hoesjes voor smart phones een hit.

Munie’s talent ging ook aan de conservators van Tassenmuseum Hendrikje niet voorbij. Afgelopen zomer had hij als jongste ontwerper ooit een eigen tentoonstelling in het gerenommeerde museum in Amsterdam. De expositie showde een dertigtal tassen en accessoires uit Munie’s nieuwste collecties. ‘Omar Munie ontwerpt exclusieve tassen. Zijn portfolio omvat een zeer uitgebreide range van producten, zoals laptop- en business tassen, grotere weekendtassen en allerhande damestassen voor iedere gewenste gelegenheid. Zijn tassen worden in kleine oplages met de hand gemaakt in zijn Haagse atelier. […] Hij heeft veel oog voor details en afwerking, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de tas’, zo meldde het persbericht van het Tassenmuseum.

Munies gedrevenheid komt volgens eigen zeggen voort uit zijn achtergrond. “In Somalië heb je helemaal niks. Hier krijgt iedereen kansen, maar weinig mensen proberen er echt iets van te maken. En ja, het is vallen en opstaan.” Zonder financiële hulp en met een studiefinanciering bouwde Munie zijn bedrijf langzaam maar zeker op. “Ik verkocht tas per tas en ging met de prijs steeds iets omhoog. That’s it. Ik woonde nog thuis.” Maar van de keukentafel die te klein werd, vertrok Munie naar een kleermaker en in het vierde jaar van zijn studie betrok hij voor 75 euro in de maand een pand, anti-kraak. Nu hoopt hij dat hij jongere mensen kan inspireren. “Ik zou bijvoorbeeld willen dat mijn stagiaires een voorbeeld aan mij nemen. Dit is beter dan achter de kassa in de supermarkt zitten. Al verdien je met een eigen bedrijf in het begin ook niks. Toch is het beter.” Om jongeren een duwtje in de rug te geven organiseert Munie in samenwerking met (voormalig) (de formatie is tijdens het ter perse gaan van dit nummer in volle gang, red.) staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap masterclasses. “Er zijn veel studenten die hetzelfde willen als ik en daarom wilde ik er een landelijke zaak van maken.” Dus schreef Munie de staatssecretaris een brief en is er sinds kort een luxe vrachtwagen met lounge waarin de ontwerper twintig dagen per jaar, samen met een bekende Nederlander, rondtoert. En dat werpt zijn vruchten af; “Van de honderd leerlingen inspireren we er negentig.”

Voor zijn eigen bedrijf heeft hij natuurlijk ook nog wel wat wensen. Nu worden de tassen van Munie verkocht bij exclusieve boetieks, via de webshop en bij een paar adressen in Dubai en New York (tijdelijk bij Macy’s). In de toekomst zou hij graag een eigen winkel willen. Die wens zal naar verluidt half november al in vervulling gaan, wanneer de eerste flagshipstore van Munie wordt geopend; een warenhuis van maar liefst drie verdiepingen aan de Coolsingel in Rotterdam. “Maar”, zegt hij, “ik hou er niet van om te praten over iets wat er nog niet is.”

CV Omar Munie (Somalië, 1986)
1995: Vlucht uit Somalië
2000: Haagse School voor Mode & Kleding
2004: Modevakschool
2007: Winnaar ‘Beste student van het jaar’ (Ministerie van Onderwijs)
2007: Winnaar ‘Meest ambachtelijke product’ (Mondriaan College)
2008: Winaar ‘Beste ondernemer onder de 25’ (Sprout Magazine) 2009: Winnaar ‘Meest orginele product’ (Jaarbeurs Utrecht) 2009-2010: Gekozen tot een van de MBO Marshalls 2009: Ontwerp exclusieve sleutel- en tassenhangers voor Samsung, waarvan er 18000 zijn verkocht
2010: Jongste ontwerper ooit in het tassenmuseum in 2010 met een eigen tentoonstelling

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad september 2010.

 

Omar Munie