• Home
  • V1
  • Columns
  • Anecdote, the never ending story - Bedrijfsprofiel Anecdote

Anecdote, the never ending story - Bedrijfsprofiel Anecdote

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Travelling through Paris. Days saturated with rain,


Even umbrellas couldn’t help.
Together, hand – in – hand.
Squeezing into phoneboxes to kiss.
Drenched to our skin,
Without feeling a single drop.


Deze anekdote is echt gebeurd. Het is een herinnering van Jet van Beuningen, oprichtster en eigenaar van het Nederlandse label Anecdote. Haar Parijse ‘aventure de l’amour’ inspireerde haar voor de collectie herfst winter 2011/2012. En zo is iedere collectie gebaseerd op belevenissen uit haar leven. Het moge duidelijk zijn: Anecdote is een merk met een verhaal. Het jonge label kenmerkt zich met name door de breisels in een breed scala van kleuren, van hoge kwaliteit en voor een goede prijs. Daarnaast bestaan de collecties uit kwalitatieve basics van wol, jersey, voile, katoen en zijde, alles uitgevoerd in verfijnde kleurtinten met tot de verbeelding sprekende namen als café au lait, granny’s pink en bonne nuit.

Toen ik op mijn 23e afstudeerde stond ik te trappelen om een eigen label te starten

Anecdote bestaat pas sinds 2009. Maar het verhaal begint al veel eerder. Als jong meisje droomt Jet van Beuningen ervan om voor zichzelf te beginnen. Dat het ‘iets’ in de mode zou worden, is duidelijk. “Als meisje zat ik vaak achter de naaimachine,” vertelt ze. “Die creativiteit heb ik van mijn moeder. Het ondernemende heb ik van mijn vader.” Ze kiest voor de opleiding Fashion Management aan het Amsterdam Fashion Institute, waar ze niet alleen de managementvakken volgt, maar ook vakken in de richting design. “Wat me trekt is het totaalplaatje: kleding ontwerpen én een bedrijf runnen. Toen ik op mijn 23e afstudeerde stond ik echt te trappelen om een eigen label te starten. Maar het was natuurlijk verstandiger om eerst bij een gevestigd modehuis te gaan werken. Dus ging ik bij Tommy Hilfiger aan de slag. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want het was een superleuke tijd en ik heb er enorm veel geleerd.”

Twee jaar lang kon ze de ondernemerskriebels weerstaan, toen was het gebeurd. “Ik was naar New York geweest en had ideeën in mijn hoofd waarmee ik aan de slag wilde”, vertelt ze. Ook had ze uitgevonden waar ze de productie wilde doen. Het was augustus 2008. “Ik belde de Nederlandse tussenpersoon die de contacten met de lokale producenten in het Midden-Oosten onderhield en zei: ‘Ik ga een wintercollectie ontwerpen, hoeveel tijd heb ik om de ontwerpen aan te leveren?’ De tussenpersoon antwoordde: tot 30 september.” Van Beuningen vloog zo snel mogelijk naar Hongkong, zodat ze ter plaatse was toen de collectie moest worden ingegeven. Uiteindelijk zette ze binnen anderhalve maand een kleine collectie breisels neer. Waarom eigenlijk knitwear? Van Beuningen: “Ik vond dat knitwear vaak duur en fantasieloos was. Ik – en mijn vriendinnen – hadden behoefte aan mooie gebreide jurkjes, truien, vesten, sjaals, in trendy kleuren, van goede kwaliteit en voor een betaalbare prijs.”

Jet van Beuningen was zich vanaf het begin bewust dat je het met een aansprekende collectie alleen niet redt. Wie zich wil onderscheiden, moet met een duidelijk concept komen. “Vanaf het begin zag ik precies voor me hoe het moest worden, maar het op een goede manier vorm geven was moeilijk. Daarom ben ik met een marketingbureau in zee gegaan. Na een aantal brainstormsessies hebben zij het concept in de juiste grafische vorm gegoten.” De kern van het concept zijn de persoonlijke korte teksten van Van Beuningen, zoals die tekst die het merk treffend omschrijft: Not high fashion catwalk stuff / but great essentials / the kind that my friends and I want to wear every day / nothing more nothing less. “Voor mij is Anecdote meer dan een merk. Ik wil een positief gevoel overbrengen, een lach op het gezicht toveren. De korte tekstfragmenten die ik schrijf naar aanleiding van belevenissen met mijn vrienden en familie, komen overal – als een soort hidden details - in terug: op het waslabel in de kleding, op de kaartjes, op de website, in het lookbook, op de tassen…”

De Nederlandse modebranche maakte op de Modefabriek in januari 2009 voor het eerst kennis met Anecdote. De beursdeelname resulteerde meteen in achttien verkooppunten, een goede score. Voor de tweede collectie verlegde Van Beuningen dan ook meteen haar grenzen: meer stijlen en nieuwe materialen. “Voor de zomercollectie zocht ik wat meer luchtige en lichte materialen. In Portugal vond ik een producent van jersey die precies kon bieden wat ik wilde: een zo goed mogelijke kwaliteit van stof en afwerking voor een faire prijs. Mijn tweede collectie bestond onder andere uit t-shirts, tops, jurkjes en leggings in dezelfde kleuren als de wintercollectie, zodat het goed met elkaar te combineren was.” Een jaar na de introductie van haar merk, ontmoet Van Beuningen Annemarie van Rijckevorsel. “Gezamenlijke vrienden dachten dat wij misschien wat aan elkaar zouden kunnen hebben,” vertelt Van Rijckevorsel. “Ik had op dat moment een bedrijf in event styling, maar was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Tegelijkertijd kwam Jet om in het werk. We besloten dat ik een tijdje mee zou lopen. Het klikte en sindsdien doen we vrijwel alles samen. Door mijn studie communicatiewetenschappen ligt mijn focus uiteraard vooral op de pr- en communicatiekant van de business.” Werkte Van Beuningen – en later ook Van Rijckevorsel - de eerste jaren nog vanuit huis, sinds juni 2010 beschikt Anecdote over een unieke locatie in hartje Amsterdam. Op de Leidsegracht zelf verraadt niets de aanwezigheid van een hip kledingmerk. Maar stap je eenmaal door de eeuwenoude pakhuisdeuren, dan sta je ineens in de ‘wereld van Anecdote’, zoals Van Beuningen het verwoordt. Deze frisse, lichte en haast serene ruimte werd als galerie gebruikt, maar is nu ingericht als showroom. De collecties knitwear en jersey komen er uitstekend tot hun recht. Bezoekers worden gastvrij ontvangen aan de meterslange op maat gemaakte houten tafel. Achterin, onder een glazen dak, is de kantoorruimte ingedeeld. Van Beuningen: “Ik geloof dat als je doet waar je hart ligt, en je gaat er helemaal voor, dat het ook lukt. Dat is met Anecdote zo en dat is met dit pand ook zo: het was eigenlijk veel te groot, maar door de ruimte te delen met modemerk Avelon is het toch gelukt. Zij zitten aan de andere kant en hebben een eigen ingang, echt ideaal.”

Sinds de oprichting is Anecdote elk seizoen boven verwachting gegroeid. Het merk wordt in Nederland in zo’n vijftig – vooral boetiekachtige – winkels verkocht. Op dit moment wordt Anecdote via distributeurs ook succesvol in Duitsland en België uitgerold. Daarnaast is de collectie vanuit heel Europa in de eigen webshop te bestellen. Nieuwe media spelen volgens Van Beuningen een steeds belangrijkere rol bij opzetten van een succesvol fashion brand: “Twitter, facebook, linkedin, bloggen, er zijn zoveel kanalen waarmee je bekendheid aan je merk kunt geven. Waarom zou je dat dan niet doen? Via internet kun je een heel eigen community creëren. Een community van mensen die zich tot de Anecdote-lifestyle voelen aangetrokken. Ik zeg bewust lifestyle, want al is Anecdote nu nog een fashion brand, in de toekomst zie ik wel een Anecdote accessoirelijn voor me, een herencollectie, een honderd procent Anecdote-winkel… Anecdote gaat over mijn verhaal en mijn interesses en dat kan alles zijn wat cool is.”

Maar eerst willen Van Beuningen en Van Rijckevorsel meer verkooppunten in Nederland en Europa, de collecties verbreden – de eerste Anecdote-tas ligt in de zomer in de winkel – en het materiaalgebruik uitbreiden. Naast knitwear en jersey, zijn inmiddels ook linnen en zijde toegevoegd en wellicht komt daar in de toekomst nog meer bij. Van Beuningen: “Wat mij betreft zijn de mogelijkheden oneindig.”

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 6 van 2011


Anecdote
jet van beuningen