• Home
  • V1
  • Columns
  • Anna Scott leidt discussie expansie naar Duitsland

Anna Scott leidt discussie expansie naar Duitsland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Dutch Fashion in Germany was hét onderwerp eind februari

van de RetailBorrel Duitsland, georganiseerd door Gatweay to Germany in samenwerking met Modint.

Stefan van Schooten – de gastspreker van deze avond – is de export manager van Anna Scott en gaf in die rol zijn kijk op de Duitse markt. Hij deelde zijn kennis met de ruim 50 deelnemers uit de fashion branche. Hij vertelde uit eigen jarenlange ervaring bij meerdere Nederlandse textielfirma’s over de belangrijke succesfactoren voor het starten en opereren op de Duitse markt.

De daaraan verbonden vraag, welke mogelijkheden er zijn en voor welke uitdagingen de bedrijven met expansieplannen richting Duitsland komen te staan, werden door hem beantwoord. Verschillende marktbenaderingen, het verkoopproces, verschillen tussen Nederlandse en Duitse consumenten & detailhandel zijn aan de orde gekomen.

Met ruim 1.000 verkooppunten, een groeiende omzet en klanten als Zalando, Modepark Röther & Otto mag Anna Scott zich als jonge speler zeer succesvol noemen op de niet persé eenvoudige Duitse markt.

“Het was wederom een geslaagde ExportBorrel. Vond het erg prettig om met Van Schooten samen de avond van inhoud te voorzien. De reacties van de gasten op zijn hands-on presentatie waren erg enthousiast!”, aldus Enrico Kretschmar, director van Gateway to Germany.

De Duitse consumentenmarkt is qua omvang, structuur en koopkracht nog steeds dé meest aantrekkelijke markt voor Nederlandse mode- en textielbedrijven. Dit in combinatie met een uitstekende reputatie van de Nederlandse mode-industrie op het gebied van (Dutch) Design, durf, flexibiliteit en leverbetrouwbaarheid lijkt een commercieel succes niets in de weg te staan. Niets is minder waar. De Nederlandse industrie heeft een marktaandeel van minder dan 2% in de totale Duitse import. Relatief weinig Nederlandse merken, bedrijven en winkelformules hebben een structurele positie op de Duitse markt kunnen veroveren. Dat succes dus gepaard gaat met veel inzet en kunde, heeft Van Schooten duidelijk over weten te brengen.
annascott
ANNA SCOTT