'Ban op zandstralen niet effectief'
bezig met laden...
Spijkerbroeken van onder andere H&M en Levi's zouden al sinds eind 2010 niet meer gezandstraald
moeten zijn, maar volgens de Schone Kleren Campagne wordt er nog steeds gebruik gemaakt van de techniek. In het rapport Deadly Denim schrijft organisatie over onderzoek in kledingfabrieken in Bangladesh, waaruit dat zou blijken. Ook merken als Lee, Diesel en Zara zandstralen hun jeans met versleten uiterlijk nog altijd.Volgens de Schone Kleren Campagne maakt het niet uit of een modebedrijf zandstralen heeft gebannen, van de techniek, zoals handmatig als mechanisch, wordt nog volop gebruik gemaakt. Fabrikanten vertelden de organisatie dat het voor sommige jeansmodellen onmogelijk is om ze een versleten uiterlijk te geven, zonder dat er gebruik is gemaakt van de zandtechniek. Ook wordt de techniek nog wel eens gebruikt als een deadline voor het aanleveren van de kledingpartij nadert. Het zou veelal 's nachts gebeuren, om inspecteurs en controleurs te vermijden.
Zandstralen, een van de technieken om denim en andere kleding een versleten look te geven, is gevaarlijk als de werknemers niet goed beschermd zijn. Indien dit niet gebeurt kan het personeel schade oplopen als gevolg van blootstelling aan kristallijn silicium, een verbinding in het zand.
In september 2010 lieten H&M en Levi's weten dat ze wel veiligheidsvoorschriften voor zandstralen hanteren, maar dat er geen garanties zijn voor de veiligheid van de werknemers. “Om er zeker van te zijn dat geen enkele werknemer die denim kleding voor H&M produceert, gezondheidsrisico’s loopt, hebben we besloten om te stoppen met het produceren en verkopen van gezandstraalde kleding,” zei Karl Gunnar Fagerlin, productie manager bij H&M. Ook Esprit, G-star, Versace en Replay gaven in het verleden aan te stoppen met het zandstralen van hun kledingstukken.
"Het is schokkend dat bijna een decennium na een silicose-epidemie onder textielarbeiders werd aangekaart door artsen in Turkije, de kledingarbeiders nog steeds worden gevraagd om hun leven te wagen voor de mode," zegt Dominique Muller van de Schone Kleren Campagne. "Merken en retailers moeten meer doen om een einde te maken aan zandstralen."