• Home
  • V1
  • Columns
  • Beestachtig mooi - Bedrijfsprofiel Wild

Beestachtig mooi - Bedrijfsprofiel Wild

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Kledingmerk Wild brengt in ieder kind het beest naar buiten.

Wild ging in 2006 van start en is nu, krap vijf jaar later, in veertien landen verkrijgbaar. Inspiratie komt uit het dierenrijk en de natuur. Het resultaat is een eigenzinnige collectie waar kinderen dol op zijn.

“Wild is grappig. Het heeft humor. Het is kleding waar kinderen zich in thuis voelen. Kleding die zij uit de wasmachine rukken en zo snel mogelijk weer aantrekken. Maar Wild is ook een serieus bedrijf met serieuze ambities. Mensen die opmerken dat een kinderkledingmerk een leuke hobby is, plakken we achter het behang.” Lian Rynja en Marie-Claire Toebosch startten Wild in 2006. “In 1994 hebben we met een groep studenten van verschillende opleidingen onderzoek gedaan naar de investeringsmogelijkheden voor de confectieindustrie in Marokko,” vertelt Rynja. “Sindsdien zijn we vriendinnen.” Vriendinnen met het plan ooit samen een bedrijf te beginnen. “Tijdens de jaarwisseling van 2005-2006 hebben we besloten dat het tijd werd de plannen om te zetten in daden.” Kinderkledingmerk Wild is geboren in de Amsterdamse dierentuin Artis, waar Rynja veel tijd doorbracht met haar twee kinderen. “De prachtige strepen van de zebra, de vlekken van een koe, kleurrijke vissen, de veren van een haan, maar ook tijgers, vlinders, giraffen, slangen, pinguïns en meeuwen, ik vind het schitterend.” De dieren dienen niet alleen ter inspiratie, het tweetal streeft naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave op kleding. “Pas op de stoffenbeurzen zagen we dat wat wij in gedachten hadden, helemaal nog niet bestond.” Dankzij eigen creativiteit en geavanceerde printtechnieken werden de dierenstoffen alsnog realiteit. En voor de uitvoering hoefden zij het helemaal niet ver weg te zoeken. “De Gouden Gids bood uitkomst.” Voor Toebosch was het een uitdaging om weer helemaal bij ‘nul’ te beginnen. “Ik werkte bij een onderneming die onder ‘private label’ produceerde. Ik was gewend dat alles wat ik bedacht meteen kon of snel geregeld was. Maar ook dat ik slechts een schakel vormde in het proces. Voor jezelf beginnen betekent dat je alles opnieuw moet uitvinden, zonder ruggensteun van een organisatie.”

De eerste collectie kwam in de zomer van 2006 op de markt. Een basiscollectie met een hemdje, een broekje, een shirt. “Er zat ondergoed in en veel mensen dachten daarom dat we een ondergoedmerk waren gestart, maar het is steeds onze intentie geweest om een complete collectie te brengen.”

Het gaat om de prints. De styling is ondergeschikt.


Het gaat bij Wild om de prints. Dierenprints, zo gedetailleerd dat ze aaibaar zijn. “De styling is ondergeschikt. Voor ons geen ruches, frutsels of strikjes, maar basic shirts, hemdjes, hoodies, jurkjes en polo’s van goede kwaliteit, waarop de prints optimaal tot hun recht komen.” Retailklanten kunnen het aanbod zo heftig maken als zij zelf willen. Met wilde prints en drukke kleuren of juist een meer ingetogen beeld als dat beter bij de winkel past. Op 1 januari 2009 werd een belangrijke mijlpaal behaald: “Toen draaiden we genoeg omzet om allebei full time voor Wild te kunnen gaan werken.”

In 2009 werd Wild Anywear BV opgericht. Er werden medewerkers aangenomen voor sales en logistiek, maar design en productie bleef in handen van Rynja en Toebosch. Sindsdien gaat het hard. “Er zijn vijf verkopers voor Wild en route die de collectie in het hele land aan de man kunnen brengen.” Het merk heeft nu zo’n 125 verkooppunten in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Italië, Spanje en Zweden.

Gerda Louw van kinderkledingwinkel Pucks in Dalfsen herinnert zich de eerste kennismaking met het merk nog goed. “Ik was de hele dag op de vakbeurs geweest en een beetje teleurgesteld omdat ik niets nieuws had kunnen vinden. Op weg naar de uitgang zag ik Wild en was meteen verkocht.” De reacties van consumenten in haar winkel zijn positief. “Mensen vinden het geweldig of afschuwelijk, maar het is in elk geval uniek.”

Astrid van Rooij van Tata in Den Bosch is ook enthousiast. “Afgelopen zomer ging het zo verschikkelijk hard, ik stond gewoon uit te delen. Voor aankomend seizoen heb ik drie keer zoveel geschreven, ik wil dit keer geen ‘nee’ meer verkopen.”

Beide onderneemsters zijn te spreken over het retailbeleid van Wild. “Ze willen het exclusief houden en voorkomen dat het op iedere straathoek verkrijgbaar is. Mijn zaak is dan ook de enige in de regio die het merk verkoopt,” zegt Louw.

“Je levert op tijd en over retouren doe je niet moeilijk,” is het motto van Rynja en Toebosch. “Dat hebben wij altijd normaal gevonden. Later hoorden we pas dat dat niet voor alle merken geldt.”

Duurzaam en eerlijk produceren was voor het tweetal eveneens een logisch gegeven. Rynja: “Toen we begonnen kwamen we al snel uit bij lokale productie in Nederland. De slogan ‘Dutch Design, Dutch Made’ lag dan ook voor de hand. Inmiddels is het ‘Dutch Design, Made in Europe’, omdat de capaciteit in eigen land te klein geworden is. “Het is normaal te produceren in een fabriek waar de mensen goed behandeld en betaald worden. Dat wordt het zeker als je zo geregeld op de productievloer rondloopt als wij.”

Plannen voor de toekomst zijn er volop, maar het moet wel passen bij het merk. “Ik zie geen overdaad aan spin-offs voor me met broodtrommels en schoolagenda’s. Maar een schoenenlijn kan bijvoorbeeld wel heel goed. Hopelijk kunnen we daarvan in januari een preview laten zien op de Kleine Fabriek.” Daarnaast wordt het aanbod voor ‘hebberige moeders’ voorzichtig uitgebreid. “Ik zou daar in mijn kindermodezaak zomaar een rekje vol mee kunnen hangen,” zegt onderneemster Astrid van Rooij, “zoveel vraag is ernaar.”

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 1 van 2011

Wild
wild kinderkleding