• Home
  • V1
  • Columns
  • Belgische consument vaak misleid door webwinkels

Belgische consument vaak misleid door webwinkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Wie op het internet koopt - van kleding, tickets voor evenementen,

smartphones tot leningen - wordt vaak bedot. Dat blijkt uit een onderzoek van de economische inspectie bij 875 Belgische consumentenwebsites, zo meldt de Tijd.

Bij controles bleken 711 online shops in overtreding. Vier op de vijf webshops lappen een of meerdere wettelijke verplichtingen aan hun laars. Een op de drie webwinkels misleidt de consument bijvoorbeeld over de prijs die hij zal betalen, zo worden bijvoorbeeld vaak verzendkosten en belastingen verzwegen. 56 procent van de gecontroleerde sites informeert zijn klanten niet correct over het recht om af te zien van de aankoop. Tevens zou vaak worden verzwegen dat er een minimumtermijn van veertien dagen geldt waarin de aankoop kosteloos kan worden herroepen.

In totaal kreeg de inspectie vorig jaar 107 klachten over buitenlandse websites, waarvan 97 uit Nederland, die onder meer illegaal tickets voor concerten en andere evenementen in België verkochten. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België kreeg datzelfde jaar 1822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet. Volgens de federale overheidsdienst Economie zijn de problemen met kopen op internet voorlopig nog niet de wereld uit. “Want behalve de Belgische websites zijn er ook heel wat buitenlandse sites die onze regels niet respecteren,” aldus woordvoerster Chantal de Pauw tegen De Tijd.
E-commerce
Economische Inspectie
Online Shoppen
webwinkelen