C&A Brusselse Nieuwstraat wordt schoongemaakt
bezig met laden...
Bij het filiaal van C&A in de Brusselse Nieuwstraat wil de
kledingketen aanstaande zaterdag met een schone lei beginnen. Na de brand van afgelopen weekend en de commotie die de kortingsactie teweeg heeft gebracht, moet zaterdag de winkel openen met een geheel nieuw productaanbod.Sinds donderdag is de winkel in de Nieuwstraat dicht. Het pand wordt van boven tot onder schoongemaakt nadat de restanten van de winkelvloer zijn weggehaald. Doel is om zaterdag de deuren opnieuw te kunnen openen voor de klanten, met een volledig nieuw aanbod in de rekken. Hiervoor wordt kleding vanuit de verdeelcentrale en van andere winkels naar Brussel gebracht.
Gina De Ryck, marketing directeur van C&A in België: “We zijn eerlijk gezegd zelf geschrokken van wat deze actie heeft teweeg gebracht, dit hadden we nooit kunnen denken. Ook voor ons personeel was het dus alle hens aan dek. Maar we zijn terecht trots op onze mensen. Velen zijn spontaan mee de handen uit de mouwen komen steken om de winkel elke dag te komen opruimen en om onze klanten te bedienen."
In de nacht van vrijdag op zaterdag woedde een brand in de kelder van de C&A-winkel. Vermoedelijk was er sprake van brandstichting, momenteel loopt hier politieonderzoek naar. Volgens C&A had de brand behoorlijk wat rookschade aangericht, waarop de Nederlandse modeketen besloot zaterdagmiddag de gehele collectie met 50 procent korting te verkopen. Het resultaat van de aanbieding: overal rondslingerend ondergoed, een mensenzee en zelfs een vechtpartij. De gemiddelde wachttijd bij de kassa’s bedroeg twee uur, en enkele klanten vielen flauw door de warmte.
De Mode Unie, de Belgische modebranchevereniging, gaat nog een klacht indienen tegen de Nederlandse modeketen C&A. Volgens de Mode Unie heeft C&A de sperperiode overtreden. De kledingketen riskeert een boete tot 55.000 euro van de Economische Inspectie. Comeos, de Belgische federatie voor de distributiesector, steunt de actie van de Nederlandse modeketen C&A wel.
De sperperiode - lopend van 6 december tot en met 2 januari – is in België een periode waarin er geen reclame gemaakt mag worden voor prijsverlaging. Op die manier kunnen klanten tijdens de uitverkoop de echte prijzen en de kortingsprijzen vergelijken.