• Home
  • V1
  • Columns
  • China blijft interessant voor buitenlandse bedrijven

China blijft interessant voor buitenlandse bedrijven

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

'Internationale luxemerken die marktaandeel in

China willen behalen moeten zich realiseren dat chinezen luxegoederen liever in het buitenland kopen dan in hun eigen land.' Dat schrijft de Engelstalige China Daily naar aanleiding van een een rapport van The World Luxury Association dat in juni werd gepubliceerd. Uit het rapport blijkt dat chinezen vorig jaar 50 miljard dollar in Europa hebben uitgegeven. Dat is bijna vier keer zoveel als wat in 2010 in China aan luxegoederen is besteed. Naar aanleiding van de cijfers is in China debat ontstaan over de hoge invoerrechten die op luxegoederen worden geheven en groeit de steun voor een lastenverlaging. "Een verlaging van de invoerrechten zal onze business in China zeker ten goede komen," zegt Montblanc ceo Lutz Bethge in de krant.

Toch zijn luxebedrijven niet van plan om hun expansiestrategie aan te passen, schrijft China Daily. Of de lastenverlaging nu doorgaat of niet. Vanwege de enorme potentie van de Chinese markt en de groeicijfers die in het land worden geboekt blijft China sowieso aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven. Naar verwachting passeert China volgend jaar Japan als de grootste markt voor luxegoederen. De World Luxury Association schat de markt voor luxegoederen in China voor dat jaar op 14,6 miljard dollar.

Het Franse PPR is zo'n bedrijf dat groeimogelijkheden in China ziet. In de eerste helft van 2011 groeide de omzet in China met 45 procent naar 1,43 miljard euro. Het merk Gucci had in 2004 slechts 4 winkels in het land, nu zijn dat er 54 waarvan 12 eigen winkels. "We blijven winkels openen in nieuwe steden," zegt PPR topman Francois Henri Pinault, "en in steden waar we al gevestigd zijn, wordt het productaanbod uitgebreid voor mannen en kinderen en met nieuwe merken."

China