Chinees taal van de toekomst
bezig met laden...
Katoen is het materiaal van de toekomst en de taal die iedereen zou moeten leren is Chinees. Dit zijn enkele stellingen die de revue passeerden tijdens het FashionUnited Event. Op maandag was de Amsterdamse RAI gevuld met professionals uit de modebranche. Bezoekers hebben tijdens het Event een congres met verschillende sprekers kunnen bezoeken en deel kunnen nemen aan diverse workshops en lezingen.
Eén van de workshops tijdens het ochtendprogramma werd geleid door Anne Marie Commandeur van het onlangs door haar opgerichte Stijlinstituut. Zij vertelde dat het ontstaan van trends is te bepalen door een mix van intuïtie, feiten en research. Trends kunnen een korte tijd zichtbaar zijn, maar zich ook over een langere periode manifesteren. Dan is sprake van een megatrend. Commandeur voorziet een grote toekomst voor katoen, maar dan vooral in technisch verbeterde varianten. Ook de vraag naar hyper functionele artikelen (opvouwbare schoenen) en multi disciplinaire producten zoals communicatiemogelijkheden verwerkt in kleding. Door middel van een enquête onder bezoekers bleek dat vandaag de dag drie kwart van de mensen kwaliteit nog associëren met zwaar. Maar in de toekomst zal men kwaliteit eerder verwachten van lichte materialen. Een bril gemaakt van titanium zal dan niet alleen nog als innovatief worden beschouwd, maar aan het materiaal wordt eveneens een waarborg van kwaliteit gekoppeld.
Commandeur adviseerde het publiek hun kleinkinderen Chinees te laten leren. Als een consumentenmarkt nu nog onderschat wordt, dan is het de Aziatische. De opkomst als productielanden is al geruime tijd gaande, maar deze economische input mondt op den duur uit in en grote afname van goederen. Ook hier wordt een consumentengroep onderschat, meent Commandeur. Van topbrands wordt gedacht dat deze vooral worden gekocht door mensen met een dikke portemonnee. Maar in de praktijk blijkt dat vaker jongeren met een gering inkomen op alles bezuinigen om toch maar die schoenen van Prada te kunnen kopen of dat tasje van Gucci. En deze jongeren zijn meestal van niet-Nederlandse afkomst.
"Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus" was de pakkende titel van de lezing van ACA en Management Centrum. De heren Stef Bos en Marc Seesing stelden dat het meer energie kost om een nieuwe klant binnen te krijgen dan een oude te behouden. Vandaar dat zij aanraadden goed te letten op bezoekers van de winkel. Wie komen er binnen en wie kopen er daadwerkelijk? Uit deze gegevens valt te achterhalen of de winkel wel goed is afgestemd op de doelgroep. Om de juiste doelgroep binnen te krijgen, is het zaak om vooral geen optische drempels op te werpen, waarschuwde John Snijders. Snijders is partner van TessData Retail BV en in die hoedanigheid spreker voor het concept Triangel-A. Een concept waarbij automatisering uitmondt in analyse waarna een advies volgt, centraal hierin staat het WinPOS automatiseringssysteem en het uitgangspunt is één aanspreekpunt voor het gehele winkelbeheer. Maar optische drempels moeten te allen tijde vermeden worden, aldus Snijders. Hij heeft op een doorsnee middag enige tijd gepost bij een winkel en gezien dat consumenten letterlijk op de drempel van de zaak bleven staan. De brede strepen op de vloer van afwisselend mat, tegels, inloopmat en mozaïek wierp een te grote barrière op. Dit gaat onbewust en geldt eveneens voor dwarse strepen aan het plafond, aldus Snijders.
FashionUnited Event heeft plaatsgevonden op één van de eerste warme lentedagen van het jaar. Dit kan mede de oorzaak zijn geweest van een mindere opkomst dan verwacht van vooral de workshops in de middag. Veel vooraf gereserveerde plaatsen werden niet bezet. Sommige bezoekers hadden moeite met het vinden van parkeerruimte vanwege het tegelijkertijd plaatsvinden van de negen maanden beurs en de huishoudbeurs.