• Home
  • V1
  • Columns
  • Consument kan profiteren van concurrentie in schoenenmarkt

Consument kan profiteren van concurrentie in schoenenmarkt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Oplettende consumenten kunnen profiteren van de

toegenomen concurrentie in de online schoenenmarkt. Dat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek van Schoen-online.info, een website die naar eigen zeggen inzicht wil geven in de bestelvoorwaarden van online schoenverkopers. “Verschillende webwinkels hebben in het afgelopen half jaar hun voorwaarden klantvriendelijker gemaakt. Oplettendheid blijft echter geboden zolang de algemene voorwaarden van webwinkeliers zo sterk verschillen als nu het geval is.”

Schoen-Online vergeleek onder andere de verzendkosten, retourtermijn en retourkosten van twintig verschillende aanbieders waaronder vijf online spelers, zeven webwinkels van retailers met fysieke winkels, vijf webshops van producenten en drie webwarenhuizen. Zalando kwam daarbij als beste uit de test. Schoen-Online: “Zalando loopt voorop. Zalando wordt in dit onderzoek op geen enkel onderdeel overtroffen.” Zo heeft de consument bij Zalando maar liefst 100 dagen bedenktijd (ruilen/retourneren) en zijn er geen bezorgkosten of retourkosten.

Ook blijkt dat de consument die online schoenen besteld bij webwarenhuizen als Wehkamp.nl, Neckermann en Otto, duurder uit is dan de consument die een bestelling plaatst bij de nieuwere online aanbieders van schoenen, zoals bijvoorbeeld Sjoez. Dertien van de twintig onderzochte online schoenwinkels bieden gratis verzending aan, vaak vanaf een specifiek drempelbedrag, maar daar horen Wehkamp.nl, Neckermann en Otto niet bij. Bovendien rekenen deze webwarenhuizen bovengemiddelde tarieven: een standaard verzendbedrag van bijna 6 euro. Alleen Ugg Australia is duurder, met bezorgkosten van maar liefst 7,95 euro.

Niet alleen de meerkosten van online shoppen boven fysiek winkelbezoek zijn in veel gevallen verdwenen, ook blijken de verzendkosten bij het retourneren meestal door de webwinkel te worden gedragen. In een aantal gevallen worden de retourkosten verrekend met verzendkosten van de oorspronkelijke bestelling, zodat een consument maximaal één keer de verzendkosten betaalt. Drie webwinkels brengen de retourkosten wel in rekening voor de klant: Ecco, Intrenza en Ugg.

Tot slot blijkt dat Thuiswinkelwaarborg, een belangrijk keurmerk in Nederland dat wordt ondersteund door de Consumentenbond, niet door alle winkels wordt gevoerd. Opvallend is dat grote merken als Ecco, Esprit, Crocs en Ugg Australia geen Thuiswinkelwaarborg hebben, maar online spelers als Sjoez en Zalando wel.
Schoen-Online
Sjoez
Verzendkosten
Zalando