• Home
  • V1
  • Columns
  • Consumenten negeren ramp in Bangladesh

Consumenten negeren ramp in Bangladesh

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Consumenten gaan onverminderd door met hun jacht op goedkope

kleding bij budgetketens. Dat blijkt uit onderzoek van kenniscentrum NCDO onder 1016 Nederlanders samen met TNS NIPO voor de Telegraaf.

46 procent van de respondenten zegt niet vaker op etiketten te kijken waar een kledingstuk gemaakt is. 24 procent zegt dit wel te gaan doen. Wel zegt 56 procent van de ondervraagden 5 euro meer te willen betalen voor een broek van 50 euro, als daarmee gegarandeerd wordt dat deze is gemaakt onder veilige arbeidsomstandigheden. 17 procent - voornamelijk laagopgeleide consumenten onder de 35 jaar - heeft geen zin om extra geld neer te leggen.

Via Avaaz.org , een petitiesite, hebben bijna 900.000 consumenten wereldwijd, hun handtekening gezet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

 

De afgelopen zes maanden zijn er vier rampen geweest in Bengaalse kledingfabrieken. Het dodental, als gevolg van de instorting van het Rana Plaza complex op 24 april, is inmiddels opgelopen tot 1033. De lichamen zijn zwaar verminkt en in staat van ontbinding. Door DNA-onderzoek moet worden achterhaald wie de overledenen zijn.

Bangladesh