• Home
  • V1
  • Columns
  • Coolen over China - Taxibonnetje kan je telefoon redden!

Coolen over China - Taxibonnetje kan je telefoon redden!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

In Shanghai is de taxi eigenlijk het enige en het beste vervoermiddel

dat je kunt gebruiken. Er is een onderscheid in de taxi’s: de groene, gele, witte en lichtblauwe zijn aangesloten bij een organisatie en deze chauffeurs zijn over het algemeen als betrouwbaar te betitelen. De rode en donkerblauwe zijn niet aangesloten en kunnen wat ‘tricky’ zijn.

Op

een enkel incident na gaat het vervoer met de taxi eigenlijk altijd goed. Eén van de incidenten was op weg naar de wijk French Concession. Het werd ons duidelijk dat de taxichauffeur veel moeite had de route te bepalen, ondanks dat wij niet twijfelden aan onze Chinese uitspraak, hadden we het adres ook nog uitgeschreven in Chinese karakters.

Na wat gebel en het bestuderen van de plattegrond ging hij toch van start. De route ging slingerend en zonder rekening te houden met de medeweggebruikers, maar dat zijn we gewend; het verkeer in Shanghai is een ‘gestructureerde’ mierenhoop. Op een bepaald moment stonden we echter wel erg lang bij een verkeerslicht te wachten en werden we links en rechts op hoge snelheid gepasseerd door de andere weggebruikers. Het bleek dat de beste chauffeur in slaap was gevallen achter het stuur! Levensgevaarlijk natuurlijk, we hebben geld gegeven en zijn direct uitgestapt.

Waarom autorijden als de vermoeidheid de overhand krijgt? Dat heeft te maken met het gegeven dat een chauffeur een taxi moeten huren; dit gaat per 24 uur of per week en je betaalt een vast tarief. Als chauffeur sta je dus niet op de payroll en bepaalt het aantal ritten en afstanden je inkomsten. Vandaar dat je als buitenlander met je koffers in de hand heel snel een taxi kunt krijgen; de lange ritten naar de vliegvelden zijn namelijk erg geliefd.

De taxi dient dus maximaal te rijden voor een maximaal inkomen. In de praktijk houdt dat in dat een auto wordt gehuurd door twee personen, die ieder 12 uur per dag rijden. Ben je net de laatste op zijn route, dan kan de vermoeidheid - met alle gevolgen van dien - toeslaan.

Wat er ook gebeurt, bewaar voor de zekerheid altijd je taxibonnetje. Mocht er een incident zijn of je bent wat vergeten, dan is de auto en chauffeur te achterhalen. Deze chauffeur is er goed vanaf gekomen, dit zonder klacht en een telefoon rijker; die heb ik namelijk door het gehaaste uitstappen in de auto achtergelaten. Had ik maar gewacht op het taxibonnetje…

Ties Coolen

Email: tiescoolen@coolenchina.com
Linkedin: http://nl.linkedin.com/in/tiescoolen


Ties Coolen is ondernemer. Zijn bedrijf Coolen China (en Quality Control China) richt zich op het inkoopproces en kwaliteitsinspecties in China voor westerse ondernemers in diverse sectoren, van bouwmaterialen en diervoeding tot interieurartikelen en kleding. Iedere maand beschrijft hij voor FashionUnited wat hij de afgelopen 10 jaar zakelijk en privé heeft meegemaakt in China.

Coolen China