Copenhagen Fashion Week
bezig met laden...
Kopenhagen is een stad van superlatieven. Zo werd de Deense hoofdstad in de afgelopen
jaren onder andere uitgeroepen tot 'Most Livable City in the World' en 's werelds beste 'Design Stad'. Zakentijdschrift Forbes plaatste Kopenhagen op nummer zeven op de lijst van de duurste steden ter wereld en reisgids Lonely Planet verkoos de stad tot 'Coolest Capital' van Scandinavië. Tegenwoordig timmert Kopenhagen ook aardig aan de weg als het gaat om het veroveren van een plekje op de lijst van belangrijke Europese modesteden. Om de overtreffende trap nog één keer te gebruiken: de Fashion Week van Kopenhagen is het grootste mode-evenement van Noord-Europa.
MyFashionWeek
Ondanks alle talentvolle Deense ontwerpers daalde afgelopen zomer het totale aantal bezoekers van de Deense modebeurzen met zo'n 4 procent ten opzichte van de vorige zomereditie van de Copenhagen Fashion Week. Ook het aantal Nederlanders dat de reis naar Denemarken maakte, nam af. De organisatoren lieten in augustus al weten ondanks deze daling optimistisch te blijven voor het komend beursseizoen. Om de status van Kopenhagen als modestad een boost te geven, hebben CIFF, Gallery en CPH Vision & Terminal-2 hun krachten gebundeld. Samen lanceerden zij in december MyFashionWeek.dk, een nieuw online platform waarop modeprofessionals op maat gemaakte reis- en accommodatiepakketten naar de Deense hoofdstad kunnen boeken. Beursbezoekers die gebruik maken van de diensten van MyFashionWeek.dk zouden dertig tot vijftig procent op hun reiskosten kunnen besparen én ontvangen gratis tickets voor de vier modebeurzen.
Tot slot een aantal getallen die de aankomende Copenhagen Fashion Week inzichtelijk maken: 41 modeshows op bijzondere locaties en 4 beurzen, verspreid over 60.000 m2 beursvloer waar zo'n 2.750 modemerken worden gepresenteerd. Genoeg redenen dus voor een tripje naar het land van het Smørrebrød en de sprookjes van Hans Christian Andersen!
Meer informatie - óók over de leukste winkels, restaurants, clubs en andere hang-outs van Kopenhagen - is te vinden op: www.copenhagenfashionweek.com.
CIFF
Van 11 tot en met 14 februari opent inkoopcentrum Bella Center haar deuren voor de 34e editie van de Copenhagen International Fashion Fair (CIFF). De commerciële vakbeurs werd het afgelopen jaar het hardst getroffen door het dalend aantal bezoekers (14 procent in augustus), maar blijft met zo'n 36.000 m2, 1.800 merken en ruim 24.000 bezoekers de grootste van Kopenhagen. Voor een deel zou de het dalend bezoekersaantal te wijten zijn aan de afsplitsing van de merken uit het hogere segment naar de andere beurzen in de stad. Desondanks biedt CIFF haar bezoekers een goede representatie van exposanten, van dames-, heren- en kindermode tot schoenen, tassen, lingerie en accessoires. www.ciff.dk.
Gallery
Gallery heeft voor de aankomende editie in februari 31 nieuwe merken binnen weten te halen. En dat betekent een record voor de relatief jonge Deense vakbeurs. Nieuwkomers zijn onder andere Valentino RED, John Galliano, Patrizia Pepe, Samsøe & Samsøe, Levi's Vintage Clothing, Odd Molly, Bjørg Jewellery, Puma en New Balance. Ook zal de oppervlakte van Gallery worden uitgebreid door twee tenten te plaatsen aan de voorkant van het het beursgebouw Forum Copenhagen. In deze tenten zullen naast modeshows van Skandinavische labels ook collectiepresentaties en modefeestjes plaatsvinden. Net als tijdens de vorige editie zullen ook nu exclusieve modemerken als Dior, Lagerfeld, By Malene Birger, Tiger of Sweden, Peter Jensen en Paul & Joe hun opwachting maken. www.gallery.dk.
CPH Vision & Terminal-2
In de mooie en historische Øksnehallen biedt CPH Vision, opgericht in 1998, een intiem en exclusief platform voor zowel gevestigde namen in de modewereld als jonge en nieuwe ontwerpers. Elk jaar trekt The Vision Trend Show veel modeliefhebbers en journalisten aan, evenals de Designers Nest Award, waarbij jonge studenten de kans krijgen hun talenten te tonen én een prijs in de wacht kunnen slepen van 50.000 Deense kronen. In februari 2009 is de urban-, streetwear- en denimbeurs Terminal-2 onderdeel geworden van CPH Vision. De komende editie zal de beursoppervlakte met zo'n 1000m2 worden uitgebreid. Door de mannenmodemerken die voorheen op CPH Vision te vinden waren, naar Terminal-2 te verhuizen, wil de organisatie van de beurs een exclusief segment voor mannenmode creëren. www.cphvision.dk.