• Home
  • V1
  • Columns
  • Dalende belangstelling voor koopavond

Dalende belangstelling voor koopavond

13 mei 2014

In de afgelopen drie jaar is het aantal bezoekers van koopavonden fors gedaald. Gemiddeld trekt een koopavond 30 procent

minder bezoekers dan in 2011. Dat meldt De Telegraaf op basis van cijfers van CityTraffic, een onderzoeksbureau dat passantenaantallen in binnensteden bijhoudt.

Van de vier grote steden is de belangstelling voor koopavond vooral in Utrecht afgenomen. Daar halveerde het aantal mensen dat de wekelijkse koopavond bezocht in drie jaar. Ook in Amersfoort is het aantal shoppers tijdens koopavond gekelderd. Alleen in Amsterdam is het aantal bezoekers van de koopavond stabiel.

Huib Lubbers, directeur van CityTraffic, denkt dat er minder belangstelling is voor koopavonden omdat steeds meer steden koopzondagen ingevoerd hebben. “Dat is de laatste jaren sterk toegenomen. Daarnaast winkelen Nederlanders steeds gerichter," aldus Lubbers tegen de krant.

Opvallend is dat de afname van het aantal koopavondbezoekers sterker is in drukke winkelstraten dan in rustige wijkwinkelcentra. Lubbers: “Daar waar altijd horden mensen waren, zoals de Rotterdamse koopgoot, lopen mensen het hardste weg. Dat komt vooral door hoge parkeertarieven in de binnensteden. Daar komt bij dat in wijken ook supermarkten deel uitmaken van winkelcentra.”

Volgens retaildeskundige Sabien Duetz speelt ook de opkomst van internet mee. “’s Avonds gaan mensen er niet graag op uit, maar surfen wel op het net.”