• Home
  • V1
  • Columns
  • De toekomst van retail - Achtergrond

De toekomst van retail - Achtergrond

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Mobiel shoppen, social shopping, f-commerce…

Het ene na het andere shoppingconcept wordt gebombardeerd tot the next big thing, maar hoe ziet retail er in de toekomst echt uit? FashionUnited laat drie trendexperts aan het woord.

‘Er komt een groter onderscheid tussen run- en funshoppen’
Christine Boland, winnares van de Trendwatcher of the Year Award 2012 in de categorie fashion & design

“Ik denk dat fysieke winkels, webshops, mobiel shoppen en social commerce in de toekomst allemaal naast elkaar gaan bestaan. De consument zal enerzijds kiezen voor het gemak van e-tailing, maar fysieke retail blijft ook heel belangrijk, al moet er wel heel veel veranderen. Om relevant te blijven moeten winkels worden wat magazines vroeger waren: een manier om inspiratie op te doen, om verrast en verbaasd te worden. Er zal een groter onderscheid komen tussen funshoppen en runshoppen. Funshoppen zal een belangrijke vrijetijdsbesteding blijven. Je kunt het vergelijken met de foodsector. De ene keer haal je eten af, de andere keer maak je een uitgebreide maaltijd met zelf in de tuin verbouwde sla. Een goed voorbeeld van een winkel die bezoekers inspireert is Anthropolgie. Het is zo leuk om daar naar binnen te komen; dat gevoel kun je niet evenaren op het internet. Naar mijn mening zouden ondernemers daarom moeten investeren in een goede koffiecorner in de winkel, een stapel leuke boeken of in een workshop van een parfumadviseur voor de klanten. Bij Hero’s in Rotterdam, bijvoorbeeld, is elke keer iets anders te beleven. De ene keer is het een kleermaker die kleding customized, een andere keer draait er een dj. Ook bij Sukha in Amsterdam kun je van alles beleven. Daar ligt handwerk naast designerkleding en spullen die de eigenaresse op reis is tegenkomen. Mijn advies geldt ook voor retailers buiten de grote stad. Hen raad ik aan om met lokale partners leuke dingen te gaan doen. Met de uniciteit van jouw plek kun je je onderscheiden, bijvoorbeeld door de chef van een lokaal toprestaurant amuses te laten maken. Investeer in beleving en zorg ervoor dat de klant verwonderd en verrast wordt.”

‘Multifunctionele winkels zijn in opkomst’
Kirsten van Dam, mede-eigenaresse van trend- brand- en designbureau Out Of Office

“In de komende twee tot drie jaar zal het retaillandschap radicaal worden beïnvloed door een aantal belangrijke bewegingen: de opkomst van een constante internettoegang, de wereldwijde economische crisis, de vergrijzing en een verschuiving in mindset bij de consument waarin toegang tot een product of service wordt verkozen boven de aankoop ervan. Deze ontwikkelingen zullen leiden tot drie belangrijke trends: Instant Inline, ReUse en ReBalance. Instant Inline gaat over een nieuwe realiteit, waarin de consument moeiteloos navigeert door zowel de offline als online wereld doordat hij/zij altijd beschikking heeft tot internet. In deze inline wereld zal de consument minder naar de winkels zelf gaan, maar de winkels zullen tot hem komen. Het is voor retailers daarom belangrijk om te investeren in relaties met consumenten en service via verschillende kanalen. Omdat de consument op meerdere kanalen kan kopen, zijn er minder fysieke winkels nodig. Daarnaast zien we een opkomst van showroom concepten. Terwijl bij Instant Inline de mogelijkheden oneindig lijken, gaat het bij de trend ReUse juist over de eindigheid van de dingen die we kennen, zoals water, grondstoffen en energie. Als resultaat zie je dat de consument andere waarden gaat herwaarderen, zoals de opkomst van de coöperatie en hergebruiken. Om op deze behoefte in te spelen zie je steeds meer merken die hun eigen tweede handswinkels starten of bestaande materialen upcyclen tot een nieuw materiaal. Tot slot gaat het bij ReBalance over de sterk veranderende demografie en veranderende bevolkingssamenstelling, waarin er meer eenpersoonshuishoudens zullen zijn en de vergrijzing zal toenemen. De daarbij behorende levensstijl veranderd, waardoor traditionele modebedrijven een mismatch riskeren tussen aanbod en de behoefte van de consument. Retailers zouden daarom moeten kijken naar nieuwe combinaties en hybride functies, zoals een winkel die een kapper en café ineen is. In de toekomst zul je dit soort concepten steeds vaker zien. Maar het allerbelangrijkste aspect blijft in de toekomst service, service, service. Of het nu om online of offline of inline gaat: persoonlijke service, aandacht, integriteit en vertrouwen worden steeds belangrijker.”

‘Winkels worden meer en meer een ontmoetingsplaats’
De toekomst van retail volgens Truus Dokter, trendforecaster en eigenaresse van It fits!

“In de toekomst zal retail niet alleen of uit winkels of uit internet bestaan, maar een combinatie van allerlei manieren waarop je een klant kunt benaderen. Ik verwacht dat online shoppen nog veel groter gaat worden, maar ik ben ervan overtuigd dat fysieke winkels nooit zullen verdwijnen. Echter, detaillisten moeten wel aan de bak met hun winkelruimte, want er zijn teveel winkels die niet spannend genoeg zijn. Retailers kunnen zich onderscheiden van webshops met hun collectie. Durf bijzondere items in te kopen en de consument te triggeren. Ook gaat het steeds belangrijker worden dat winkels meer dan alleen een verkoopaspect hebben. Een winkel moet een ontmoetingsplaats worden, waar klanten bijvoorbeeld ook een maaltijd kunnen nuttigen of stijlingadvies kunnen krijgen. Retailers zouden daarvoor meer gebruik moeten maken van hun lokale faciliteiten, bijvoorbeeld door een lokale celebrity of ontwerper uit te nodigen. Ook worden tweedehands kledingstukken steeds populairder. Winkeliers zouden er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om vintage kleding aan het assortiment toe te voegen of een swapping party kunnen organiseren, waarbij klanten hun oude spijkerbroek tegen korting kunnen inleveren voor een nieuwe of jeans kunnen laten opleuken door een kleermaker. Het belangrijkste is dat detaillisten weer ondernemers worden. Weg van uniformiteit, naar diversiteit. Dat geldt ook voor filliaalleiders: maak gebruik van je lokale krachten, daarmee kun je je onderscheiden. Verbeter ook de service. Zorg ervoor dat er een goede sfeer in de winkel hangt en dat het personeel op de hoogte is van de laatste mode. Want wat ik echt niet meer vind kunnen is als klanten niet netjes behandeld worden. Met klantvriendelijkheid zorg je ervoor dat de consument ondanks de crisis terug blijft komen.”

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 3 van 2012
Christine Boland
Kirsten van Dam
Out Of Office
Truus Dokter