• Home
  • V1
  • Columns
  • De veranderende rol van China in de internationale textielketen

De veranderende rol van China in de internationale textielketen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het 29e IAF World Fashion Congres vindt dit jaar

plaats in Shanghai. Het is de eerste keer dat het IAF Congres in China wordt gehouden. Als er ooit een goede tijd was om de belangrijke en zeer dynamische rol van China op het wereldtoneel van de mode-industrie onder de loep te nemen dan is het wel nu, in 2013.

China is in 2013 zonder twijfel het meest belangrijke kleding productieland  terwereld, met een aandeel van bijna 40% van de totale wereld export van kleding. Sinds enkele jaren daalt dit percentage langzaam. Dit is een bekend fenomeen; de discussie gaat dan ook eerder over de snelheid van deze daling, over de redenen voor de daling en natuurlijk over de vraag welke landen de ontvangende partij zijn van de kledingproductie die niet meer in China plaats vindt. Begrip van de veranderende rol van China als kleding productieland is de sleutel tot het zo goed mogelijk kunnen voorspellen van de sourcing trends in de mondiale mode industrie. Misschien is één van de sourcing trends wel dat China een dominante fabrikant blijkt te blijven. De supply chain sessie van het IAF World Fashion Congres zal zich dan ook concentreren op sourcing ontwikkelingen, waarbinnen uiteraard de rol van China centraal zal staan.

Zeker in verhouding tot slecht presterende Europese markten is de Chinese markt voor kleding één van de meest dynamische in de wereld. De groeiende interesse in een breder pallet aan buitenlandse kledingmerken in China loopt op dit moment goed synchroon met een overheidsbeleid dat meer is gericht op het aanwakkeren van consumentenbestedingen. Kleinere merken gaan wellicht ook de kans krijgen de Chinese markt te betreden. Het helpt dat zich een meer divers winkellandschap ontwikkelt, met meer en betere Multi brand winkels en shop in shops in warenhuizen. De ‘branding’ sessie van het IAF Congres in Shanghai zal inzoomen op de ontwikkelingen op de Chinese markt voor kleding.

Beslissers in de mode industrie willen graag worden geïnformeerd over de koppeling tussen al deze trends zoals deze in China bij elkaar lijken te komen. China’s aantrekkingskracht als productieland zal in de toekomst wellicht steeds meer worden gebaseerd op de aantrekkingskracht van China als consumentenmarkt. En andersom, een meer veeleisend en divers winkellandschap leidt misschien wel tot een meer diverse en flexibelere productie infrastructuur.

Zal de mode wereld dan steeds meer bewegen in de richting van marktproductie blokken? Krijgen we steeds meer een Amerikaans, een Europees en een Aziatisch blok? We zullen het moeten afwachten. Maar er is 24 en 25 september in ieder geval geen betere plek op de wereld om hier over van gedachten te wisselen dan Shanghai, de locatie van het IAF congres en bij uitstek de stad van de verbindingen en de razendsnelle ontwikkelingen.
iafiaf
IAFNET