• Home
  • V1
  • Columns
  • ‘Dit is de droom van elke ondernemer’ - Interview Fashiolista

‘Dit is de droom van elke ondernemer’ - Interview Fashiolista

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Slechts twee jaar na

de lancering heeft online inspiratieplatform Fashiolista 750.000 leden en 2 miljoen unieke bezoekers per maand. FashionUnited sprak met oprichters Joost Nauta en Thijs Goos over het geheim achter hun succes.

We weten nu meer van vrouwenmode dan gezond is

Fashiolista-oprichters Joost Nauta (31) en Thijs Goos (29) zijn ondernemers pur sang. Al tijdens hun studententijd startten ze hun eerste bedrijf Direqt, waarmee ze mp3-spelers importeerden. Nadat ze het bedrijf verkochten aan Coolblue, startten ze Youtellme.com: een sociale productvergelijker voor electronica. Ook in mode zagen de twee een gat in de markt door de opkomst van webshops en modeblogs. Dat ze ‘iets met mode’ wilden doen stond vast, maar om uit te zoeken waar de doelgroep behoefte aan heeft, besloten ze een groep studentes van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) uit te nodigen om met hen te brainstormen. In april 2010 lanceerden ze Fashiolista, nu zijn ze actief in 155 landen, hebben ze 20 man personeel in dienst en zijn ze bezig met hun tweede investeringsronde.

Andere bedrijven hadden wellicht gekozen voor advies van een gespecialiseerd bureau, maar jullie vroegen een groep studentes van het AMFI om met jullie te brainstormen. Waarom?
Goos: “Dat zijn uiteindelijk wel onze gebruikers, dus zij weten het beste wat ze willen.” Nauta: “Als oprichters zijn we alleen maar met mannen. We hadden al een aantal ideeën ontwikkeld en gelanceerd om te kijken hoe dat werkte, maar dat was niet zo’n heel groot succes.”
Goos: “We hadden al een hoop fouten gemaakt.” (lacht)
Nauta: “Ja, we zijn allebei al vanaf 1999 bezig met internet, e-commerce en het bouwen van een community, maar we misten een bepaalde klik als het gaat om online shoppen en het gevoel dat je moet creëren. Het werkte heel goed om dat te combineren met fashion studenten die helemaal de modekant begrepen. The geeks and the fashionista’s.”
Goos: “The beauty and the nerd.”

Wanneer wisten jullie: dit is het?
Goos: “We hebben altijd het mooie verhaal dat ze mij drie weken lang hebben opgesloten met de Cosmo en de Vogue en dat ik alleen maar hartjes ben gaan tekenen. Nee, we zijn daarna gaan zitten en…”
Nauta: “Vrij snel…”
Goos: “Vrij snel ja, na een week of twee à drie hadden we twee A4-tjes met wat het ongeveer moest worden. Toen zijn we gaan bouwen en hebben we Fashiolista gelanceerd op The Next Web Conference, een grote conferentie waar we een modeshow hebben gegeven. Drie weken later werd het opgepikt in Brazilië toen een modetijdschrift met 1,5 miljoen volgers erover twitterde. Toen wisten we echt dat we de goede weg waren ingeslagen; dat dit weleens echt interessant zou kunnen worden.”

Hoe was dat om achter de computer te zitten en uit het niets te zien dat jullie duizenden leden hadden?
Goos: “Ik weet nog dat ik in de Albert Heijn stond na een lange dag en Thierry, onze CTO, me belde en zei: ‘Wat heb je gedaan? Ik krijg allemaal foutmeldingen en er gebeurt van alles op onze website, heb je iets kapot gemaakt?’ Maar dat bleken ladingen en ladingen Braziliaanse meisjes te zijn die de website bezochten, waardoor het systeem onder druk kwam te staan. Dat was heel bizar. Daar waren we op dat moment nog niet helemaal op voorbereid!”
Nauta: “Het is natuurlijk een droom dat als je zoiets lanceert en het wordt automatisch opgepakt. Dat mensen het gaan gebruiken, dat is the dream. Een jackpot-moment.”

Samenwerkingen met modebloggers hebben ook jullie naamsbekendheid vergroot. Wederom een niet heel gebruikelijke manier, maar wel heel effectief vanwege het bereik dat modebloggers hebben.
Nauta: “Bloggers hebben ons heel erg geholpen om onze naam te verspreiden. We waren op zoek naar inspirerende gebruikers die waarschijnlijk heel veel volgers zouden krijgen en die het leuk vinden om hun stijl te delen. We dachten ook aan stylisten en bekende Nederlanders, maar als je online kijkt kom je al snel uit bij bloggers. Zij hebben een leuke, eigen stijl en al veel mensen die hun stijl willen volgen. Voor hen is Fashiolista een leuke manier om extra volgers te krijgen, dus voor ons was het heel logisch om met hen samen te werken. Maar dat ze zoveel bereik en bezoekers meebrachten, beseften we later pas. Hun bereik is gigantisch en dat is alleen maar groter geworden.”

Wat is jullie doel binnen nu en vijf jaar?
Goos: “Ons belangrijkste doel is om bij de top drie fashion communities ter wereld te horen. Het liefst willen we de nummer één positie bemachtigen. Op dit moment is Polyvore het grootst, maar wij zijn hard op weg om ook die kant op te gaan.”
Nauta: “Als we de toppositie willen bereiken, moeten we naar vijf miljoen leden toe. Zoals het er nu uitziet gaat ons dat eerder lukken. Ook willen we meer op mobiel aanwezig zijn door de applicatie te verbeteren en inspiratie naar winkelstraten te trekken.”

En wat is jullie doel op financieel gebied, zijn jullie al winstgevend?
Nauta: We zitten rondom het break-even point sinds begin dit jaar. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht, maar dat is een positieve ontwikkeling. Voor ons is het geen doel geweest, we zijn voornamelijk bezig geweest met investeren.”
Goos: “Of we volgend jaar voor het eerst winst maken, hangt ervan af hoe hard we wilen doorgroeien. Het is voorlopig geen doel, maar we willen het natuurlijk wel. Uiteindelijk moet er geld verdiend worden, maar voorlopig willen we het groeiplan doorzetten en investeringen ophalen, zodat we harder kunnen gaan. We willen met meer mensen sneller doorbouwen en ervoor zorgen dat iedereen Fashiolista gaat kennen. Dat is het hoofddoel.”

Jullie omschrijven jezelf als de ‘nerds’ van het bedrijf. Hoe is het dan dagelijks tegen vrouwenkleding aan te kijken?
Goos: “We hebben een hoop geleerd. Zo weten we nu wat Louboutins zijn! Het is wel grappig. Mijn vrienden lachen er af en toe wel om als ik het weer eens over een nieuwe trend heb. Maar we vinden het heel leuk, het is een compleet andere wereld dan waar we vandaan komen, maar heel interessant.”
Nauta: “Dat we ineens bij een fashion show in New York zaten was een heel apart moment. Drie jaar geleden waren we nog met iets compleet anders bezig. Maar het is een hele leuke wereld met een positieve vibe en onwijs veel passie. We zijn er eigenlijk wel happy mee, al weten we meer van vrouwenmode dan gezond is.”

Over Fashiolista
Fashiolista is een online modecommunity, waar leden kledingstukken uit alle webshops ter wereld kunnen delen om inspiratie op te doen. Als een Fashiolista-gebruiker een item uit een webwinkel met de ♥-button aanklikt, komt het op de persoonlijke inspiratiepagina van de gebruiker terecht. Vervolgens kan de gebruiker dit met andere Fashiolista’s delen en kunnen zij het item doorplaatsen op hun persoonlijke pagina. Iedere keer als een van de leden een aankoop doet in een webshop, ontvangt Fashiolista commissie. Ook genereert het bedrijf inkomsten uit advertentieruimte. In 2011 kreeg het bedrijf een kapitaalinjectie van 1 miljoen euro van een groep investeerders, waaronder investeringsfonds Atomico Ventures en ondernemers Marc Schröder en Michiel Muller. Fashiolista werkt ook samen met Facebook, SoJeans en UnitedStyles.

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 3 van 2012
Fashiolista
joost nauta
thijs goos