• Home
  • V1
  • Columns
  • Doe jij de inkoop nog zo ouderwets?

Doe jij de inkoop nog zo ouderwets?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Column Harry Bijl

.
Het zijn ontwrichtende tijden. Goeroes spreken erover, kranten staan er vol mee en retailers voelen het in de portemonnee. En als je dan een keer een inkoopcentrum inloopt, op beurzen bent en mensen spreekt; over de handel en hoe het gaat? Velen geloven echt nog in ‘Toen was geluk nog zo gewoon’. OMG!

Meegaan met de tijd
Veel inkopers, beursorganisaties en agenten leven in een soort van cocon en denken echt dat hun leuke inkoopwereldje wel zal blijven bestaan. Dit staat in schril contrast met wat de nieuwe werkelijkheid is wat betreft omzetverschuivingen, hoe klanten zich informeren en waar ze kopen. Je vraagt je wel eens af: "Is de inkoopwereld wel meegegaan met zijn tijd?"

Ik ben bang van niet. Het gaat een kleine groep retailers best goed af. Gelukkig maar! Ik wens dat het er meer zouden zijn. Maak je met zo inkopen echt het verschil? Er wordt in mijn beleving veel te veel tijd en geld gespendeerd aan het traditioneel inkopen. Hap snap, en eigen bevinding. Je echt verplaatsen in de wensen van je doelgroep en daar een passende samenwerking met leveranciers bij zoeken gebeurt veel te weinig. Hier zou in mijn visie de focus moeten komen te liggen bij inkoopgesprekken.

Beurzen
Hoeveel beurzen wil je bezoeken? Hoeveel en vaak wil je collecties zien? De trends gezien en de krenten uit de pap gehaald? Je kan ook een goede trendwatcher vragen uitleg te geven en dan je kern fabrikanten meer tijd geven op de showroom. De klant is heeft online inzicht in alle collecties. Ze komen naar je winkel voor het lekkere gevoel dat je ze weet te geven bij hun oriëntatie of aankoop. Daar moet de aandacht op komen te liggen en niet op inkoop zoals dat nu gebeurt op bases van louter budget, stuks en modellen. Dit zijn de randvoorwaarden, het zijn de inkoop basis voor amateurs. Inkoop professionals gaan veel dieper. Zij denken vanuit , klant behoeften, beleving, waarmaken, beschikbare meters, Visual merchandising, marketingplannen, kapitaal beslag, cashflow, logistieke prestaties, procesbeheersing, standaardisatie van artikelbestanden. Waar zit je met invloed in de ‘klanten reis’?

Biedt onderscheid
Tijd investeren in je team, samen uitgangspunten formuleren naar klanten, fabrikanten betrekken bij de plannen, en zo de vertrouwensband verstevigen is de meest zinnige tijdbesteding voor de komende jaren. Inkopen is een ouderwetse manier van risico’s proberen te mijden en je te onderscheiden. Strategische samenwerkingen vinden, denken in platformmogelijkheden en lokale krachten bundelen en benutten is een sterker wapen om je te onderscheiden.

Internet
Bedenk je dat ‘Top of Internet Awareness’ eerst komt en dan pas de modellen keuze. Hoe gaan ze je online vinden, bij je komen en verleid worden om te kopen? Zijn ze fan? Gaan ze je promoten? En gaan ze je vinden op internet met die paar krenten die je hebt ingekocht? Binnenkort staan overal alle collecties online. Voor de klant keuze genoeg om concreet iets te kopen. De vraag is niet wat ze kopen maar: Waarom zouden ze dat bij jou kopen?

Inkopen is leuk, aandacht krijgen is super en voelt goed. Jij bent de klant! Meer aandacht geven aan de winkel, partnerships vinden en je team coachen is lonend!
harrybijl
Harry Bijl
retail2020