• Home
  • V1
  • Columns
  • Eigenzinnig en comfortabel - Bedrijfsprofiel YXN

Eigenzinnig en comfortabel - Bedrijfsprofiel YXN

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

YXN is een Nederlands merk dat Nederlandse vrouwen

wel moet aanspreken: Het merk heeft gevoel voor stijl en durft zich te onderscheiden. Maar verliest daarbij comfort niet uit het oog.

Neem twee onalledaagse namen en vermeng ze tot een merknaam voor een modelabel. Grote kans dat het resultaat daarvan dan eveneens iets ongewoons is. Zo ongeveer verging het ook Audrey Nuchelmans en Arjan Oortgiesen bij het bedenken van het label YXN. De Y is de laatste letter van de voornaam van Nuchelmans, de N is de laatste letter van de voornaam van Oortgiesen en de X staat voor het team om ons heen dat meewerkt aan de realisatie van YXN.. “In het begin is die naam misschien even wennen,” beaamt Arjan Oortgiesen. “Winkeliers kregen wel eens te horen ‘Hoe spreek je het uit’, omdat het anders is dan anders.”

We willen niet dat ons merk een korte hype wordt

Eigenlijk komt die eigenzinnigheid wel goed van pas: het brengt meteen het originele karakter van het damesmodelabel goed in beeld. “Wij vinden dat kleding behalve mooi ook praktisch en goed draagbaar moet zijn,” vertelt Nuchelmans. “Daarom zijn de meeste ontwerpen zo uitgevoerd dat ze ook goed te combineren zijn met een spijkerbroek.” Ook in de stofkeuze en de kleuren van de kledingstukken houdt YXN er rekening mee dat het eindresultaat goed past bij de basiskleuren die veel gedragen worden: zwart, bruin of grijs.

De comfort-eis was er niet meteen vanaf het begin, maar is mede ontstaan door de bijzondere werkwijze die het label erop na houdt: met elk van de (25) winkeliers die momenteel kleding van het merk verkopen, wordt persoonlijk contact onderhouden. “We betrekken winkeliers bij het verbeteren van het product,” vertelt Oortgiesen. “Zij weten wat er leeft bij klanten, en daarop willen we inspelen.

Door het van binnenuit steeds te verbeteren, bouwen we aan een bestendige lijn. Het is de bedoeling dat het merk er over tien jaar ook nog is. We willen niet dat ons merk een korte hype wordt.”

Voordat de eerste stukken in de winkels belandden, maakte het team van YXN drie testcollecties. In de winter van 2008 kwam het merk voor het eerst op de markt. “We waren er niet meteen met de eerste collectie,” vertelt Oortgiesen. “Maar stapje voor stapje kwamen we op het punt dat we heel tevreden waren met de stijl, de kwaliteit, de draagbaarheid, pasvorm en natuurlijk ook belangrijk, de doorverkoop vanuit de winkels. gelukkig werd dit alles door de winkeliers bevestigd.”

Oortgiesen was directeur in de financiële dienstverlening, een sector waarin hij nog steeds werkt op interimbasis. Nuchelmans werkte bij hetzelfde bedrijf als marketing manager. “Ik heb daar een prachtig mooie carrière gehad en vond het een uitdaging om in een compleet andere sector met een tastbaar product te werken in plaats van in de dienstverlening,” legt Oortgiesen uit.

Vandaar dat hij het nu zo leuk vindt om stoffen te selecteren, op de Franse modevakbeurs Who’s Next te staan en contact te onderhouden met de zelfstandig winkeliers. “De reacties zijn leuk. Tijdens Who’s Next zei iemand in onze stand: ‘Jullie pikken precies die prints eruit die niemand anders selecteert’. Mensen merken dus op dat wat wij doen écht anders is.”

Wat het voor Nuchelmans leuk maakt: “We zien dat er mensen zijn die YXN willen hebben.” Dat is wat haar drijft: kleding te maken die vrouwen willen dragen: “Eerst de vrouw dan de kleding,” zegt ze zelf. Ze stuurt het ontwerpproces aan door uit te tekenen hoe ze de kleding wil hebben en laat het vervolgens uitwerken door iemand die technische tekeningen kan maken. Het ligt niet in Nuchelmans ambitie om zich op het vlak van couture te begeven: “We willen kleding maken die mooi is, maar ook praktisch en comfortabel. De kleding moet geen attractie zijn, maar wel prettig anders”

Daarmee probeert YXN niet elke vrouw aan te spreken. Nuchelmans heeft een duidelijk beeld van voor wie ze ontwerpt: “Een YXN vrouw heeft gevoel voor stijl, is zichzelf en durft zich te onderscheiden. Voor haar is fashionable belangrijk maar wel in het teken van tijdloos en duurzaam. YXN onderstreept en versterkt de kracht, de schoonheid en het buitengewone in een vrouw, maar overschreeuwt niet. De kleding zoekt een balans tussen stoer en elegant.”

De kleding van YXN is verkrijgbaar 25 van de betere boetieks in Nederland en België, waaronder Queens in Alkmaar. In de winkel merkt medewerkster Rosanne Logtenberg dat het merk vooral opvalt vanwege wat zij noemt ‘de kunst van het weglaten’: “De vormgeving is zo minimalistisch dat de kleding erg in het oog springt. De kleding is heel draagbaar en spreekt mensen aan die niet houden van teveel tierelantijnen.”

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 2 van 2011.

YXN