FashionCare: Sample Handling op Schiphol
bezig met laden...
Logistieke dienstverlener FashionCare laat al jaren van zich
horen in de fashion- en retailbranche. FashionCare biedt de textielbranche een totaalpakket aan mode-specifieke logistieke diensten. Met diverse faciliteiten door heel Nederland voorziet het bedrijf toonaangevende fashion/retail labels van gerichte logistieke oplossingen. Tot de diensten behoren: afhandeling van lucht- en zeevracht, warehousing, crossdocking, opslag van kleding, orderpicking, reconditionering, distributie, transport en in toenemende mate ook ‘sample handling’.De afhandeling van kleding samples luistert nauw, zo weet ook mede-oprichter van FashionCare Dennis R. de Wit maar al te goed. “voor onze textielklanten hangt er iedere keer weer ontzettend veel van verkoopmonsters af. No samples means no Sales. Niet verwonderlijk dat klanten zo veel belang hechten aan kwalitatieve en snelle afhandeling van deze sales items”. Om zijn klanten op het gebied van sample handling nog beter van dienst te kunnen zijn, opende de Wit een aantal jaar geleden een Sample Warehouse op Schiphol. Deze accommodatie behelst een kleine 1.000 m2 werkvloer voor sample processing, heeft een capaciteit voor hangende opslag tot 75.000 stuks en beschikt ondermeer over faciliteiten voor tunneling en popping.
De Wit: “Niet alleen de goede faciliteiten, maar ook de locatie op Schiphol blijkt voor onze klanten interessant. Omdat het een douaneloods betreft, kunnen de kledingpartijen nog voor douane-inklaring gelost worden en verwerkt. Eenmaal door de ‘quality control’ en vrij van de douane leveren we meestal nog dezelfde dag af bij onze klanten en/of hun distributeurs. Zo gaat er geen tijd verloren.” Vanzelfsprekend speelt de geheimhoudingsverplichting een cruciale rol, want niemand wil dat derden toegang hebben tot de samples. Het is overigens niet altijd samples wat de klok slaat. De Wit: “We zijn flexibel. In de afgelopen jaren hielden we ons in dit Warehouse ook bezig met de afhandeling van retouren. Dit waren soms samples, maar zeker ook bulk dat in afwachting was van doorzending naar de outletstores.“
Sample handling: zelf doen of outsourcen?
Voor veel partijen in de kledingbranche is het een terugkerend vraagstuk: houden we het arbeids- en kennisintensieve sample handling in eigen hand of gaan we het toch outsourcen? Volgens de Wit is geen sample proces hetzelfde en zal deze vraag dus ook per bedrijf bekeken moeten worden. Maar wat wél voor ieder commercieel textielbedrijf geldt is dat het een rekensom betreft, waarin ‘kwaliteit’, ‘handelingssnelheid’, ‘locatie-, materiaal- en personeelskosten’ de belangrijkste factoren zijn. De Wit: “als deze analyse eenmaal gemaakt is, weet je vrij snel of het loont om je sample handling bij een dienstverlener als FashionCare uit te besteden.”
Hoe dan ook, het is een gegeven dat sample processen typisch piek-gerelateerd zijn – wat het duur maakt als je het zelf doet. En in een tijd als deze zoekt iedereen naar manieren om vaste kosten variabel te maken.
Geinteresseerd? Kijk voor meer informatie op