• Home
  • V1
  • Columns
  • Files door webshops

Files door webshops

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Ieder uur van de dag een nieuwe blouse bestellen en thuisbezorgd krijgen, consumenten vinden

het heerlijk om te internetshoppen. De stichting Nederland is Logistiek maakt zich echter zorgen over toenemende files en dichtslibbende wegen. De stichting liet een onderzoek uitvoeren door TNO en pleit nu voor afhaalpunten in plaats van thuisbezorging.

Steeds meer consumenten shoppen op het internet. Onderzoeksbureau TNO ondervroeg 525 Nederlanders naar hun koopgedrag op internet. Van hen gaf 40 procent aan in de toekomst meer te gaan winkelen op het web dan bij een fysieke winkels. De meeste respondenten, 51 pocent, gaven aan vooral kleding en schoenen online te kopen.

De belangrijkste reden om een internetwinkel in te duiken is het gemak. Thuisbezorging van de producten was met 58 procent de belangrijkste reden, op de voet gevolgd door de mogelijkheid om 24 uur per dag producten te bestellen.

Maar juist over de voordelen van internetwinkelen maar de stichting Nederland is Logisitiek, waarin een aantal brancheorganisaties samen met de overheid en het bedrijfsleven werkt aan logistiek en dynamiek, zich zorgen. “Als we de verkeersdrukte tegen willen gaan, dan moeten verschillende leveranciers veel meer gaan samenwerken,” zegt Peter van der Meij, voorzitter van de stichting. “De consument die bij drie verschillende partijen wat bestelt, hoeft dan maar één busje voor de deur te hebben staan.” Ook zou het volgens hem een oplossing zijn dat consumenten naar een afhaalpunt komen voor hun bestelling. TNO constateerde namelijk ook dat niet afleverbare zendingen veel tijd en geld kosten en een onnodige belasting voor buren en milieu zijn.

Volgens het onderzoek van TNO zijn consumenten tevreden over de levertijd van de producten. Fouten bij de aflevering en informatievoorziening zouden echter nog verbeterd kunnen worden.

Nederland is Logisitek
TNO
WEBSHOP