De Chinese modemarkt wordt klaargestoomd voor de

komst van de Amerikaanse keten Forever 21. Begin 2012 moet de eerste winkel van het modebedrijf haar deuren openen in Hong Kong. Het gaat om een 51.000 vierkante meter grote winkel in Causeway Bay, een van de drukste winkelgebieden van de stad. De huurprijs: 11 miljoen Hong Kong dollar per maand (bijna 1,1 miljoen euro). Linda Chang, dochter van oprichters Don Won en Jin Sook Chang en markting goeroe bij Forever 21 tegen WWD: "Het is zo'n enorme markt. We wilden ervoor zorgen dat we de markt niet willekeurig en op goed geluk zouden intreden. We wilden de juiste locatie."

Naast plannen voor een megastore in Hong Kong, wil Forever 21 ook enorme winkels openen in Peking en Shanghai. Momenteel heeft het modebedrijf twee winkels in Japan en twee in Zuid-Korea. De prijzen van de mode-items zullen vergelijkbaar zijn met die in de Verenigde Staten. Chang: "Ook in het Verenigd Koninkrijk betalen consumenten een vergelijkbare prijs, ondanks dat het ons minder oplevert door extra belastingen."

Dat de huurprijzen in Hong Kong de pan uit reizen bleek al eerder een issue. Zo heeft Abercrombie & Fitch een pand gevonden voor 7 miljoen Hong Kong dollar (600.000 euro).

“Het probleem van de hoge huurprijzen is momenteel de grootste uitdaging voor modeprofessionals in Hongkong,” zei Vincent Fang, directeur van HKTDC Hongkong Fashion Week en eigenaar van de Toppy Group met drie damesmodeketens, afgelopen zomer tegen FashionUnited. Fang heeft de helft van de filialen in Hong Kong wegens oplopende huren moeten sluiten. In Hongkong heeft Fang met zijn merken nu nog vijftien filialen, maar op het Chinese vasteland beslaat zijn retailimperium ongeveer vierhonderd winkels. “Wie China wil veroveren, begint in Hong Kong.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN