Frans Dingemans, Directeur Annemar BV - Fred de la Bretoniere,

is 25 jaar in Dienst bij Fred de la Bretonière. Een bijzonder jubileum en een bijzondere en lange relatie met een van Nederlands bekendste schoenen en accessoire ontwerpers. Collega Lindsay interviewde hem.

Vandaag vier je het bijzondere feit dat je al 25 jaar werkt bij Annemar/Fred de la Bretoniere, ben je daar bewust van?
Ja en nee, de zaken gaan uiteraard gewoon door. Maar het is wel een dag dat je bewust bent en terugkijkt op de afgelopen jaren. Dat is echt bijzonder.

Gister hebben we een geweldige lunch gehad met het managementteam, wat een grote verrassing was. Ik wist echt van niets, zelfs mijn vrouw was erbij. En vandaag een grote taart en mooi cadeau van hele team, erg bijzonder om mee te maken.

Weet je nog hoe je je voelde de eerste dag binnenstapte?
Mijn zwager was de toenmalige compagnon van Fred dus ik kwam via hem binnen. Om die reden was het dus ook een informeel gesprek met Fred en mijn zwager, René, dat gelijk goed voelde.

Je hebt de groei van het bedrijf en het merk vanaf het begin meegemaakt.
Ja vooral veel verhuizingen meegemaakt! We zijn begonnen in een pandje in Waalwijk met opslag in de garage en kantoor in de keuken. Ik was aangesteld om plannen te maken voor het openen van een winkel want we wilden graag eigen winkels beginnen. Fred had al een winkel in de Sint Luciensteeg in Amsterdam, maar we wilden een echte ‘brand store’ ( die term bestond toen nog helemaal niet).

Mijn eerste maand was ik alleen maar bezig met artikelen uitzoeken, deze prijzen en etiketten erop plakken en dan alles met de hand, want er was nog niets geautomatiseerd. Productie was toen nog bijna helemaal in Nederland, tegenwoordig vooral in Italië, Portugal, Spanje, India en nog in kleinere mate in Nederland.

De eerste winkel was in Utrecht, met in ons achterhoofd het plan om een keten op te starten. We wilden een aparte, bijzondere winkel, geheel in smaak van Fred met echt speciale laarzen van naturelleer, echt anders dan wat er toen op de markt was. Het was gelijk een groot succes. Eigenlijk kan je zeggen dat de geweldige start van deze winkel als basis lag van het succes van het merk. Ik stond zelf alleen in de winkel maar kon dat al snel niet aan, een student kwam helpen. We openden onze tweede winkel in Den Bosch; ik was zowel bedrijfsleider in Utrecht en Den Bosch en werkte dan ook in winkels, maar moest ook nog op kantoor de administratie doen. Dat waren hectische tijden. Toen begonnen we ook meer personeel aan te nemen en hoefden ik niet meer dagelijks in de winkels te werken. Daarna volgde onze winkel in Den Haag, gevolgd door een 2e winkel in Amsterdam, in de Utrechtsestraat. In Haarlem opende de volgende winkel, maar die had een moeizaam begin. Vermoedelijk omdat het zo dichtbij Amsterdam was. Maar nu staat deze ook als een huis. We twijfelden daardoor om nog een winkel in Amsterdam te openen, maar het was een mooi pand aan de Van Baerlestraat en we hebben daar achteraf ook geen moment spijt van gehad. Want ook al telt Amsterdam nu 3 winkels, deze versterken elkaar juist.

Toen kwam de stap naar het buitenland met een voor ons logische locatiekeuze, Antwerpen, want dichtbij ons kantoor in Waalwijk en er komen veel Nederlanders een dagje winkelen. Onlangs hebben we in Arnhem een winkel geopend, dat wilde Fred al heel lang omdat hij daar zelf op de modeacademie heeft gezeten en onze winkel past ook in deze modestad. En binnenkort openen we officieel de winkel in Groningen. Én we starten met onze kledinglijn. Veel nieuwe uitdagingen dus.

Met al deze plannen en groei heb ik op zoveel verschillende plekken gewerkt, van keuken tot winkel. We hebben heel lang in Drunen gezeten met onze eerste showroom. Daarvoor heb ik een tijd ook boven de winkel in Den Bosch gewerkt. Maar nu zit ik eindelijk echt goed. Ongeveer 6 jaar geleden hebben we ons hoofdkantoor aan de Professor Asserweg in Waalwijk gevestigd. We hebben nu het pand ernaast bij het oude pand betrokken. Ik heb nu een nieuw kantoor met uitzicht en geniet daar echt van. Het personeel heb ik langzamerhand zien groeien van 4 tot 150 personen(iedereen van de winkels, kantoor, sales meegerekend).

Wat zijn de grote verschillen tussen winkelpersoneel van toen en nu?
Het grootste verschil met 25 jaar geleden, is dat de klanten veel mondiger en assertiever zijn. Personeel moet nu meer begeleid worden om daar op een beleefde manier mee om te gaan en het serviceniveau hoog te houden. Vooral nu is service is van groots belang want de concurrentie wordt steeds groter door de opkomst van webwinkels, je moet je echt in service kunnen onderscheiden.

We zijn gezegend met winkelpersoneel waarvan sommigen al 10 jaar (of langer) bij ons in de winkel werken. We noemen deze mensen ook wel een ‘Club Fred’: het zijn de mensen die bij ons werken omdat ze houden van de producten, dat is de basis. We zorgen dat we onderling goed contact houden en betrekken het winkelpersoneel ook bij de ontwikkeling van de producten. Fred is ook zelf duidelijk in communicatie naar de mensen, zijn personeel. We willen graag mensen het gevoel geven dat het hoofdkantoor een warm bad is en dat ze zich hier op hun gemak voelen. Daarom zorgen we ervoor dat het winkelpersoneel 2x per jaar naar Waalwijk komt zodat zij als eerste de nieuwe collectie kunnen zien. Daarnaast zorgen we ervoor dat we de winkels veel bezoeken. Eerst deed ik dat helemaal alleen, nu doe ik dat samen met een klein team wat nauw samenwerkt. Dit contact wordt veel gewaardeerd.

Het is erg fijn om te weten en te voelen dat mensen graag bij ons willen werken omdat ze een sterke affiniteit hebben met het product en er is een goede onderlinge collegialiteit. En ze blijven bij ons omdat ze trots zij op het product. Hun motivatie komt uit eigen liefhebberij.

Heb je in 25 jaar nog een leuke anecdote met Fred ?
In het begin gingen we altijd de beurzen af met z’n drieën, Fred, René (oude compagnon) en ik. Toendertijd had ik als een van de eerste een mobiele telefoon (model baksteen). Maar alleen ik had er eentje, Fred niet. En met Fred op een beurs lopen is vrij lastig want hij bleef (en blijft) overal hangen om een praatje te maken. Dus niet zo heel gek dat ik op de beurs in Düsseldorf Fred kwijtraakte. Er zat niets anders op dan hem achter te laten en ’s avonds thuis te bellen waar hij was gebleven.

Wat zijn je professionele toekomstplannen?
Ik ben van plan om door te blijven werken tot mijn tot 65e (nog een aantal jaar)en daarna nog als adviseur aanblijven als dit uiteraard nodig en gewenst is. We willen nog een aantal winkels erbij hebben (maar niet te veel), wellicht ook in België en Duitsland. Ons merk kan nog verder uitgebouwd worden en nu hebben we nog veel grip. Alle pionnen komen nu steeds meer op juiste plek. We zijn bijna klaar voor de lancering van onze webshop wat weer hele nieuwe uitdagingen met zich meebrengt en daarnaast zijn we druk op social media waar heel veel toekomst in zit.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN