• Home
  • V1
  • Columns
  • Gap ontslaat hoofdontwerper

Gap ontslaat hoofdontwerper

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Patrick Robinson, de hoofdontwerper van modemerk Gap, heeft het bedrijf met onmiddellijke

ingang verlaten. Tot het merk een vervanger heeft gevonden zal Pam Wallack, hoofd van de Gap Global Creative Centre in New York, het dagelijkse management van de ontwerpteams voor haar rekening nemen.

Met het vertrek van Robinson erkent Gap dat de problemen bij het bedrijf niet alleen te wijten zijn aan reclameuitingen en merchandising, maar ook aan de kleding zelf. Dat zegt althans John Morris, analist bij BMO Capital Markets.

Patrick Robinson werkte sinds 2007 voor Gap, nadat hij werkte voor Georgio Armani en Paco Rabanne. Zijn ontwerpen werden in de media vaak geprezen en hij werd ook genomineerd voor een Council of Fashion Designers of America Award, de equivalent van een Oscar.

Toch lukte het hem niet consumenten vast te houden. Concurrenten als Abercrombie & Fitch en J. Crew, en fast-fashionmerken als H&M en Zara volgden de trends sneller. De verkoop in de Gap-winkels in Noord-Amerika is sinds 2005 gedaald. Afgelopen jaar haalde het bedrijf echter wel een omzetstijging, mede door de oprichting van een webshop in negentig landen.

CEO Glenn Murphy zegt over het vertrek van Robinson dat hij hem dankbaar is voor zijn harde werk, vooral met betrekking tot de 1969 denim. “Patrick is een toegewijd en gepassioneerd voorvechter van het Gap-merk.”

CCpage
Gap
Patrick Robinson