• Home
  • V1
  • Columns
  • Geox: omzet stijgt, maar winst gedaald in 2011

Geox: omzet stijgt, maar winst gedaald in 2011

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Hoge materiaalkosten hebben de nettowinst van Geox

in 2011 getemperd. De Italiaanse schoenenproducent rapporteert over het afgelopen boekjaar een nettowinst van 50,2 miljoen euro tegen 58,0 miljoen in 2010. Dat is een daling van 13 procent. De omzet steeg met 4 procent naar 887,3 miljoen euro. "2011 is positief afgesloten," zei directeur Mario Moretti Polegato in een reactie. "In 2012 blijven we investeren in marketing, productinnovatie en distributie." Geox wil dit jaar ongeveer 100 nieuwe winkels openen. De winstmarges zijn met name in de eerste helft van 2011 negatief beïnvloed door gestegen materiaal- en loonkosten en ongunstige wisselkoersen. In de tweede helft van het jaar waren de kosten weer meer in lijn met 2010.

Familiebedrijf Geox, bekend van de ademende schoenen, boekt momenteel vooral plussen in de monobrand winkels van het merk. In de eigen winkels (DOS, ofwel directly operated stores) en de franchise filialen is afgelopen jaar 13 procent omzetgroei geboekt. Gezamenlijk representeren deze kanalen 45 procent van de totaalomzet van het bedrijf. De groothandelstak, 55 procent van de totaalomzet, liep minder goed. De doorverkoop in multibrand retailers daalde met 2 procent. Eind 2011 telde Geox 1140 winkels, waarvan 262 'eigen' winkels zijn. De meerderheid van die winkels is in thuisland Italië en in Europa gevestigd. In het Midden Oosten en Azië heeft het merk ook al meer dan 200 filialen.

Geox