• Home
  • V1
  • Columns
  • HBD: ‘Populariteit pinnen blijft groeien’

HBD: ‘Populariteit pinnen blijft groeien’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De populariteit van pinnen is zowel onder consumenten

als onder winkeliers toegenomen, zo blijkt uit de HBD Monitor Betalingsverkeer 2011 uitgevoerd door onderzoeksbureau Stratus. Het aantal winkels waar de consument kan pinnen neemt nog altijd toe. Inmiddels bestaat in 92 procent van de winkel de mogelijkheid te pinnen. Ter vergelijking: in 2006 was dat nog 82 procent.

Als belangrijkste redenen voor de groeiende populariteit van pinnen noemen winkeliers veiligheid en het gemak voor zowel zichzelf als voor de klant. De snelheid van betalen is voor een op de vijf winkeliers een reden om pinbetalingen te accepteren. Uit het onderzoek blijkt verder dat in 99 procent van de ondervraagde kleding- en schoenenwinkels betaald kan worden met een pinpas. Chippen is mogelijk in 39 procent van de modezaken. 80 procent van de kledingwinkels accepteert creditcards en 42 procent staat betalingen op rekening toe. Via internet betalen is bij 30 procent van de ondervraagde winkels mogelijk.

Het aantal winkels dat vraagt om bijbetaling voor het pinnen is volgens HBD sterk afgenomen. In nog slechts twee op de honderd winkels wordt de consument gevraagd om een bijdrage. Ruim de helft van de ondervraagde ondernemers zegt dat zij klanten niet sturen in de richting van een bepaalde betaalwijze. Een op de drie ondernemers probeert de klanten wel te sturen naar het betalen met de pinpas. Dat gebeurt volgens HBD heel voorzichtig. Volgens hen zijn er weinig ondernemers die klanten vragen om te betalen met een pinpas.

HBD
monitor betalingsverkeer