• Home
  • V1
  • Columns
  • Helft webshops overtreedt wet met retouren

Helft webshops overtreedt wet met retouren

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De helft van de webshops betaalt geen verzendkosten terug

als de klant zijn hele bestelling retourneert, zo blijkt uit onderzoek van Webshopblog.nl. Terwijl ze dit volgens de wet wél moeten doen. Opvallend is dat niet alleen kleine webshops de fout in gaan, maar ook grote webshops en shops met een Thuiswinkel-keurmerk.

Als de klant een volledige bestelling retourneert dan moet de webshop het volledige aankoopbedrag terugbetalen, waaronder ook de verzendkosten. Dit is geregeld in de Wet Koop op Afstand, zoals ook staat in een artikel over verzendkosten van consuWijzer. “Alleen de verzendkosten voor het retourneren mogen voor rekening van de consument komen,” aldus Paul Budding van Webshopblog.nl op RetailActueel. “Alle andere kosten moeten terugbetaald worden als de klant zijn hele bestelling retourneert.”

Uit een steekproef van Webshopblog.nl onder 21 webwinkels blijkt dat de helft van de webshops zich niet houdt aan de wetgeving bij het terugbetalen na retournering van een bestelling. Het gaat ook fout bij grote bedrijven als Douwe Egberts en De Bijenkorf. “Bij navraag geven webshops aan dat ze de verzendkosten niet terug willen betalen omdat het bedrijf nu eenmaal die kosten heeft gemaakt, maar dat is dus in strijd met de wet,” legt Paul Budding uit.

Onder de webshops die geen bezorgkosten terugbetalen bij retourneren zitten ook leden van Thuiswinkel.org en Webshop Keurmerk. In een reactie laat Wijnand Jongen, woordvoerder van Thuiswinkel.org, weten dat iedere webwinkel zich aan de spelregels heeft te houden. Bij het retourneren van een gehele bestelling dienen daarom altijd de bezorgkosten terugbetaald te worden. 
Bijenkorf
ConsuWijzer
INRetail
retailactueel
Thuiswinkel.org
WEBSHOP
webshop keurmerk