• Home
  • V1
  • Columns
  • Herstart voor Etienne Aigner

Herstart voor Etienne Aigner

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Het Amerikaans-Duitse modehuis Etienne Aigner maakt een herstart in

het luxesegment. Na een overname door Australische investeerders vorig jaar heeft het bedrijf besloten zich te richten op een compleet aanbod mode, tassen, lederwaren en sieraden in het hogere segment.

"De beslissing is genomen om het merk te upgraden naar de toegankelijke luxemarkt in alle productcategorieën," zegt Jim Piotti, voorzitter van Etienne Aigner US, die een jaar geleden bij het bedrijf begon. "We geloven dat het van essentieel belang is voor ons succes dat het merk een samenhangende naamsbekendheid geniet. Gezien de up-branding is het cruciaal om controle te hebben en consequent te zijn."

Aigner heeft Daniela Anastasio Bardazzi benoemd als hoofdontwerpster. Haar doel is om het vakmanschap en het oog voor detail waar Aigner zelf bekend om stond opnieuw te ontdekken. "We hebben dit verhaal mogen erven," aldus Bardazzi. Etienne Aigner, van origine Hongaar, was de oprichter van twee gelijknamige bedrijven in Duitsland en Amerika in de jaren 50. Hij specialiseerde in het maken van hoogwaardige lederwaren, en werkte ooit voor Christian Dior en Balenciaga in Parijs voordat hij zich met zijn gelijknamige bedrijf in New York vestigde.

Om de nieuwe strategie door te voeren zullen bepaalde producten zoals de schoenencollectie van Aigner uit de schappen van winkels als Macy's en e-tailer Zappos.com worden verwijderd en uitsluitend op de Etienne Aigner website worden verkocht. Er komt volgend jaar ook een flagshipstore in het Soho district in New York. Dit zal de nodige gevolgen hebben, maar de directie heeft hier rekening mee gehouden.

"We zullen een beduidende daling in omzet zien, maar dat is onvermijdelijk en we zijn bereid deze transitie te maken om de succesvolle implementatie van onze nieuwe strategie kracht bij te zetten. We zijn op de eerste plaats een modemerk en het oude model om op basis van prijsgerichtheid te opereren heeft het merk verwoest," aldus Piotti. De focus ligt daarom, als vanouds, op vakmanschap.
Etienne Aigner