• Home
  • V1
  • Columns
  • Het nieuwe winkelen in de binnenstad

Het nieuwe winkelen in de binnenstad

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) wil retailers

leren hoe ze het beste in kunnen spelen op fenomenen als internetwinkelen. Het bedrijfschap zet daarom het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’ op.

“Het internet wordt steeds meer een kanaal waar je een leuke winkelbeleving kunt ervaren,” zegt Jan Willen Janssen, adviseur innovatie bij HBD. Detaillisten moeten zich volgens hem realiseren dat zij hun klanten niet meer via één kanaal kunnen bedienen. “Nu zien we dat de consument meerdere kanalen gebruikt voor één transactie. Hij of zij oriënteert zich op internet, stapt vervolgens een fysieke winkel binnen om te kijken en te voelen. En binnenkort gebruikt hij of zij wellicht zijn mobiele telefoon voor de uiteindelijke aankoop.”

Hierop inspelen is echter niet zo gemakkelijk meent Janssen. Het vraagt medewerking van individuele mkb-ondernemers in de binnenstad. Gezamenlijk zouden ondernemers een platform kunnen opzetten. Het HBD is in gesprek met een aantal binnensteden voor het opzetten van zo’n platform. Ook wordt gekeken of het concept toegepast kan worden in grote winkelcentra en dorpskernen.

HBD
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Webwinkel