• Home
  • V1
  • Columns
  • Hoezo Authenticiteit? We zijn toch gewoon na-apers?

Hoezo Authenticiteit? We zijn toch gewoon na-apers?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Iedereen praat over authenticiteit en de noodzaak je te onderscheiden. Ik ben het daar ook wel mee eens. Ik wil zelf eigenlijk ook nergens bijhoren en vaar graag op eigen kracht. Dat geloof ik tenminste zelf. Maar scary als je op straat rondloopt en de parallellen ziet tussen mensen en groepen mensen. Hoe uniek zijn we nu met onze kleding stijlen? Niet dus!
 
Als je het boek Exactitudes van Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek erop naslaat, wat ik aanraad, dan zie je wat ik bedoel. Ja, ik hoor het de consument al zeggen: ‘Jullie mode winkels en stylisten hebben toch als doel iedereen in dezelfde kledingstijlen te laten lopen’. Ik weet het, de modebranche doet haar uiterste best om iedereen uniek over straat te laten gaan.
 
Maar, of jij en ik willen gewoon ergens bijhoren en apen dus graag na, of het lukt gewoon niet om die echte verschillen aan te brengen in de persoonlijke kleedstijlen. De branche doet haar stinkende best om mensen in een bepaalde outfit te hijsen, maar het effect op straat is nauwelijks waarneembaar. Wat natuurlijk jammer is. Wij praten wat af over doel- en focusgroepen. We redeneren soms bijna het hele mode beeld klinisch dood.
 
Het is absoluut ideaal om mensen persoonlijk te adviseren, ze te coachen naar een kleedstijl met een persoonlijke twist. Lukt dit minder goed dan zal je met referentie groepen en presentaties creatief te werk moeten gaan. Trends uitleggen en voorschrijven heeft zeker haar nut om een statement te maken dat er weer wat nieuws is. Maar laten we vooral proberen dat jou klanten niet op een pagina in ‘Exactitudes’ belanden. Dus geen: Auntie Never Ever, Violet Virus, New Skool, Yummie Mummies, Holly Hobbies, Flexmanagers, Gayos, Bears, Yupstergirls, Juffers, Volunteers of ? Bekijk dat in dat geweldige boek!
 
Klanten moeten gelukkig zijn, mogen ook best na-pen maar een beetje meer verschil in 2012 is wel cool! Maak jij het verschil?
 
Column Harry Bijl
Profiel Harry Bijl >>
Harry Bijl