• Home
  • V1
  • Columns
  • Hoge omzetgeneratie met de korte termijn confectie van Amfitex

Hoge omzetgeneratie met de korte termijn confectie van Amfitex

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Het modebeeld verandert steeds sneller, terwijl de inkoopbudgetten

over het algemeen krapper worden. Een slimme detaillist speelt daarop in, bijvoorbeeld door de ingekochte collecties aan te vullen met korte termijn confectie van Amfitex. Altijd de laatste mode en vandaag ingekocht betekent morgen in huis. Zo houd je de winkel up-to-date, zonder bijkomende risico’s. Eigenaar Gert-Jan Vaarkamp over de werkwijze van het succesvolle Amfitex.

Meerwaarde van korte termijn confectie
Amfite
x is bijna veertig jaar geleden opgericht als stoffenmakelaar tussen Nederlandse kledingmerken en Italiaanse weverijen met een vergaande specialisatie in wolgerelateerde stoffen. Door de ontwikkelingen in de markt is het bedrijf een andere strategie gaan uitzetten om nieuwe markten aan te boren. Zo ontstond het idee om zelf confectie te gaan ontwikkelen. Gert-Jan Vaarkamp: “Ik kwam erachter dat het steeds moeilijker werd om in de sneller wisselende trends te voorzien. Er moest toch een manier zijn om winkels op korte termijn van de laatste mode te kunnen voorzien. Samen met mijn gespecialiseerde netwerk van stoffenleveranciers ben ik op zoek gegaan naar producenten in Italië en Turkije die snel kunnen werken, zonder in te leveren op kwaliteit. Inmiddels hebben we een aantal fabrieken om ons heen verzameld die – net als wij – snel kunnen schakelen. Amfitex is er op ingericht om de trends van het moment te ontwikkelen en binnen 2 weken op de markt te brengen. Het concept sloeg meteen aan, maar onze echte doorbraak beleefden we vorig jaar met de Uniform Blazer en bedrukte T-shirt in felle kleuren met strass, die onverwacht razend populair werden en wij last minute uit voorraad konden leveren. Wij maken geen collecties, maar snelle “Fashion Items” die het aanbod in de winkels perfect aanvullen.”

Altijd up-to-date
Vandaag de dag ontwikkelt Amfitex meerdere items per week onder de merknamen STUDIO MO EN F. DE LA PASSION, die in Nederland door 4 agenten en sinds kort ook in België worden gepresenteerd aan detaillisten. Iedere klant kan minimaal eens in de 3 weken een bezoek verwachten van een agent, waardoor de winkelier constant op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in de markt. Een belangrijke meerwaarde, want alleen dan kun je snel schakelen. Gert-Jan Vaarkamp: “Inmiddels hebben we een kleine 400 verkooppunten, voornamelijk in het midden- en hoogsegment en in de jeans gerelateerde zaken, die bijna wekelijks bij ons afnemen. We leveren uit voorraad, dus vandaag bestellen is morgen in huis. Onze klanten hebben in principe geen enkele verplichting en kunnen op korte termijn zelf bepalen of ze met een artikel willen instappen. We adviseren nieuwe klanten om een paar artikelen te proberen en vaak komen ze er snel achter dat de doorverkoop hoog is en bestellen dan kort daarop bij. Dit komt voornamelijk doordat onze artikelen goed in verhouding zijn met de prijs. Wij maken geen haute couture, maar snelle confectie waarmee een hoge omzetsnelheid wordt gegenereerd. Zo bieden we blazers aan in 20 kleuren voor een scherpe winkelverkoopprijs van €59,95 en chino’s met riem voor €69,95. Het risico is aan alle kanten laag, terwijl de winkel in no-time kan worden opgeleukt met dé kleur van het moment. Wij werken samen met ondernemers die openstaan voor vernieuwing en onze agenten prikkelen met de geluiden uit de markt. Op die manier houden we elkaar up-to-date en daar zijn we als gecompliceerde en snelle branche allemaal bij gebaat!”

Check voor meer informatie www.amfitex.nl of bel 015-2579046
Amfitex