• Home
  • V1
  • Columns
  • inBeacon gaat online en offline fashion verbinden

inBeacon gaat online en offline fashion verbinden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Loop je door een winkelstraat dan zie je het merendeel van de mensen kijken op hun smartphone. Veel winkeliers zien dit nu nog

als afleiding, maar met de vorig jaar geïntroduceerde iBeacon technologie wordt het voor modewinkels mogelijk klanten juist te betrekken via de smartphone tijdens het winkelen. Het wordt zelfs mogelijk de klant aan te zetten tot koop. Het Nederlandse bedrijf inBeacon heeft een platform ontwikkeld waarmee dit eenvoudig uitgerold kan worden door retailers.

iBeacon is een nieuwe functionaliteit die werkt met kleine Bluetooth zenders die geplaatst worden in winkels. Het signaal van deze zenders kan worden ontvangen door Apple en Android smartphones en de telefoon kan hiermee de afstand ten opzichte van de zender bepalen. Daarmee is het mogelijk klanten via de app van de winkel een bericht te sturen zodra ze de winkel binnenlopen of bijvoorbeeld wanneer ze bij een bepaald product staan te kijken.

Winkelketen Macys heeft iBeacons uitgerold in meerdere vestigingen in de US. Klanten die de Macys app hebben geïnstalleerd krijgen bij binnenkomst bijvoorbeeld een persoonlijk welkomstbericht. Wanneer een klant bij de handtassen loopt wordt via de app specifieke informatie gegeven over de handtassen waar de klant bijstaat of bijvoorbeeld een kortingscode gestuurd.

Het Nederlandse bedrijf inBeacon gaat het makkelijk maken dit soort functionaliteit toe te passen in de retail. “Wij zien bijzondere mogelijkheden juist in de modebranche” aldus Remco Bron, oprichter van inBeacon. “Het wordt voor modewinkels mogelijk de klant op een hele nieuwe manier te verleiden. Staat een klant lang te twijfelen bij een bepaald product? Dan kan er automatisch een kortingscode worden verzonden om de klant over te halen tot koop. Naast informatie is het ook mogelijk de klant visueel te verassen, bijvoorbeeld door passende accessoires te laten zien met foto’s of video’s.”

Naast deze marketinguitingen is het ook mogelijk klantengedrag te analyseren met inBeacon. Gemeten kan worden hoe vaak een klant terugkomt naar de winkel en hoelang de verblijfsduur is. Indien er meerdere iBeacons in de winkel hangen kan zelfs worden getoond hoe klanten door de winkel lopen en bij welke producten ze het langste staan te kijken.

inBeacon werkt momenteel aan een project met ‘een grote retailer’ en is in gesprek met diverse retailers in de modebranche. Bron zegt hierover “We zien veel interesse voor iBeacon vanuit de modebranche. De winkelervaring kan in modewinkels persoonlijker gemaakt worden met iBeacon en al toegepast worden wanneer een klant voor de etalage staat te kijken. Dit biedt de modebranche mogelijkheden waar we in het verleden alleen nog maar konden dromen.”

inBeacon