ING: vergroot overlevingskans door webshop
bezig met laden...
Volgens het Economisch Bureau van ING zijn het bittere tijden
in de detailhandel. De bank citeert onderzoeker Charles Darwin en spreekt over survival of the fittest. Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING: “Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen."Zowel in de kleding- als in de schoenenmarkt ging het er volgens ING, gedurende de eerste helft van 2011, wisselvallig aan toe. ING Economisch Bureau verwacht de omzet in kleding dit jaar op -1,5 procent en voor schoenen op +1,5 procent. Toch zijn de economen niet positief over de schoenenbranche. Volgens de bank is het maar de vraag of de schoenenmarkt verder zal groeien, gezien het dalende consumentenvertrouwen.
Niet alleen de verkopen lopen terug, ook hebben retailers te maken met stijgende inkoopprijzen. De prijs van katoen haalde eerder dit jaar een recordhoogte en de lonen in China stegen het afgelopen jaar met zo'n 14 procent. De hogere inkoopkosten worden vaak niet doorbelast aan de consument. Retailers zijn angstig om marktaandeel te verliezen. Gevolg is dat de marges onder druk komen te staan.
Online aanwezig zijn, is volgens ING een belangrijke methode om te overleven; helemaal nu steeds meer modeketens een webshop lanceren. Dat stuwt de online verkoop van kleding. Ondernemers met enkel een webshop hebben nu vaak nog een voorsprong. Fysieke partijen hebben echter het voordeel dat zij multichannel kunnen opereren.