• Home
  • V1
  • Columns
  • Inkopen een feestje of een vak?

Inkopen een feestje of een vak?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mijn vader zei begin 1980 tegen me: ‘Je moet uit de sales en de inkoop ingaan’ Ik vroeg hem, Waarom?. Ik was gek op de winkelvloer, kon goed verkopen en de kader opleiding bij V&D was cool. Ik dacht eigenlijk: ‘Dat zegt hij omdat hij zelf inkoper is bij Blokker’. Nee, zo is mijn vader niet. Zijn antwoord was: ‘Als inkoper moet je ook weten hoe het verkocht moet worden, het voegt dus een dimensie toe aan je baan’. In de vele jaren dat ik inkoopfuncties had heb ik dit antwoord altijd onthouden en er ook naar gehandeld. Ik vroeg me altijd af: ‘Hoe ga je het verkopen en aan Wie?’
 
Technisch gezien is het vak inkopen nog niet zo oud en kent een aantal ontwikkelings fasen. Het inkoopontwikkelingsmodel van de TU Eindhoven beschrijft zelfs 6 fasen waarin een inkoop team kan verkeren. Het meest primaire wat je kan doen is gewoon bestellen, daarna komt de fase van een beetje meer onderhandelen op een lagere prijs. In het derde stadium ga je intern meer afstemmen waarna je de externe samenwerking gaat zoeken en processen gaat verbeteren. Ga je echt professioneel te werk dan kom je via fase 5, waarbij het om de keten coördinatie gaat in de ultieme wereld van fase 6, de strategische inkoop, die draait om het creëren van toegevoegde waarde. In welke fase sta jij met de inkoop? Men zegt wel eens: ‘Shit in Shit out’ en dit geldt zeker voor het vak inkopen. Welke waarde voegt het gekochte toe aan je winkel, je merk? Hoe relevant is het voor je klant? Wat verdien je er aan?
 
Inkopen is een serieuze business geworden, een vak dat specialisme vraagt! De romantiek van lekker reizen, aandacht krijgen van de verkoper, nieuwe culturen snuiven en op je gevoel wat inkopen, tegen het licht van de vrijblijvendheid van wel of geen succes hebben, is voorbij. Veel Retailers zien het als een show stopper en de teloorgang van de branche dat inkopen zo rationeel is geworden. Ik ben het daar niet mee eens. De ketenomkering, waar we het al tien jaar over hebben en waarbij de klant leading is, dwingt inkopers vandaag tot een business gedreven inkoop. Natuurlijk met het oog voor styling en design, maar dat dan wel gezien in het belang van de consument.
 
Inkopen zal zeker een feestje worden als je op basis van een zeer uitgebreide verkoop- analyse en een goed verkoopplan gericht gaat inkopen. Vergeet hierbij vooral je niet af te vragen: ‘ Aan Wie en Hoe ga ik het verkopen? Wat voegt hetgeen je koopt toe aan je winkel- of klantwaarde? Krijgt de Sales het verkocht? Wat hebben ze daarbij nodig?
Betrek je organisatie bij de opbouw van je assortiment, involment geeft meer commitment en verhoogt de verkoop kansen.
 
Laat je gerust leiden bij de inkoop, hou zelf de regie en laat je vooral niet teveel emotioneel verleiden bij de inkoop! Veel wijsheid en plezier op de beurzen en een succesvolle verkoop in 2012! (lees tip: Inkoop een nieuw paradigma, managementboek van het jaar 2010).

Column Harry Bijl
Profiel Harry Bijl >>
Harry Bijl