• Home
  • V1
  • Columns
  • INTI Knitwear vertelt en verleidt in Parijs

INTI Knitwear vertelt en verleidt in Parijs

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

INTI Knitwear bestaat uit twee Nederlandse ondernemers

en bijna 400 breisters in Ecuador. Het is de optelsom van creatieve Hollandse ideeën, originele ambacht en de beste duurzame grondstoffen uit Ecuador en Peru. INTI Knitwear is van 3 t/m 6 september op PRET-A-PORTER PARIS in het ‘Green Orange’ paviljoen.

Green Orange is een samenwerking van 22 eco-fashion merken. Met steun van de overheid en op initiatief van Wave-Up Marketing en Promotie nemen ze collectief deel aan PRET-A-PORTER PARIS.

In Nederland wordt INTI Knitwear al in meer dan 100 winkels verkocht. Sinds kort heeft het bedrijf een agent in Duitsland en zijn er verkooppunten bijgekomen in Zweden en Denemarken. De deelname aan PRET-A-PORTER PARIS is een volgende stap over de grens. Ontwerpster Anita Cales: “Wol is een klassieker waar je oneindig mee kunt variëren. Iedere vrouw, in welk land dan ook, houdt van warme mooie spullen in de winter.”

Het verhaal van INTI Knitwear begint bij Anita Cales en Leon van den Broek. Van een kraam op festivals groeide hun bedrijf uit tot een eigenzinnige bloeiende business. Waar ze in de eerste jaren nog bestaande spullen inkocht in Ecuador, ontwerpt Anita Cales nu zelf alle vesten, sjaals en accessoires. Ieder kledingstuk is steek voor steek, met twee naalden en Peruaanse alpaca wol, door lokale breisters gemaakt. De handtekening van de breister staat zelfs in het label van het item. Anita: “We brengen vaak persoonlijke bedankjes over aan de breisters van de mensen die onze spullen kopen.”

Achter ieder kledingstuk van INTI Knitwear zit een persoon. Voor Anita Cales is dat de essentie van duurzame mode. “Er schuilt een verhaal achter, je bent je als draagster bewust van de herkomst. Wij merken dat dat gewaardeerd wordt.”

Anita Cales haalt haar inspiratie voor de modellen uit trends. ‘Ik knip, scheur en plak tot er gaandeweg nieuwe ideeën ontstaan. De kleuren en modellen zijn belangrijk om een nieuwe collectie vorm te geven, maar ik experimenteer ook met eigenschappen van materialen. Zijde en katoen in combinatie met wol geeft mooie effecten.”

Van 3 t/m 6 september staat het Green Orange paviljoen (150 m2) in de sector ‘So Ethic’ op de PRET-A-PORTER PARIS. Meer weten over ‘Green Orange’ en de deelname aan PRET-A-PORTER PARIS? Mail naar info@wave-up.com. Meer over INTI Knitwear: www.intiknitwear.com

INTI