• Home
  • V1
  • Columns
  • Jaarprognose Yoox valt tegen

Jaarprognose Yoox valt tegen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De online moderetailer Yoox waarschuwde woensdag dat het de jaarprognose van analisten dit boekjaar waarschijnlijk

niet zal halen. Het Italiaanse bedrijf noemde de beoogde omzetstijging van 18 procent 'enigszins moeilijk haalbaar'.

Ondanks een robuust resultaat in de eerste negen maanden van het lopende boekjaar, zei het bedrijf dat de Russische roebel en de Japanse yen een ongunstig effect op de winst in die landen. De omzet in Noord Amerika leed onder een ongebruikelijk koude lente en het besluit een onlinesamenwerking met Diesel in de Verenigde Staten vanaf 2013 te staken had ook gevolgen voor het resultaat.

Yoox boekte in de eerste negen maanden van het boekjaar een omzetstijging van 15 procent naar 366,3 miljoen euro en een brutowinststijging van 26 procent naar 27,1 miljoen euro.

In thuisland Italië verliep de verkoop via smartphones en tablets, ondanks de economische stagnatie in het land, bijzonder goed. De omzet ervan steeg met 24 procent.

De omzet die door de drie websites van Yoox gegenereerd werd vertegenwoordigt bijna driekwart van de totale omzet en groeide ruim twee keer zo hard als de omzet uit samenwerkingen met luxemerken, via een joint-venture met luxeconcern Kering. Luxeconcerns als Kering en LVMH zien de groei momentaal afnemen.

Yoox verwacht dit boekjaar de voorspelde omzet van 537 miljoen euro en brutowinst van 53,5 miljoen euro met moeite te halen. Wel zegt bedrijf goed voorbereid te zijn voor de cruciale kerstcampagne. "Het hele team doet er alles aan onze doelstellingen te halen," aldus het bedrijf.

Yoox