• Home
  • V1
  • Columns
  • Jeansspecialist

Jeansspecialist

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Geja en René Smit maken spijkerbroeken voor de Hollandse vrouw. De vrouw

met rondingen dus. Het echtpaar bewijst met hun label René Smit dat je heus niet maat 27 hoeft te hebben om er modebewust uit te zien.

De drijfveer van René Smit: ‘het voor zo veel mogelijk vrouwen een feestje te maken om een leuke jeans te kopen bij een winkel waar ze goed geadviseerd worden’ Replay, Diesel, G-Star en Citizens of Humanity.

Mooie spijkerbroeken met stoere wassingen en een lage taille. Maar voor iemand die niet maatje 27 heeft een crime. Probeer daar maar eens een paar Hollandse heupen in te krijgen. En een Replay jeans in maat 33/34 (inch) bestaat niet eens. Geja Smit, geen 25 meer maar wel modebewust, ondervond het aan den lijve en begon daarom twee jaar geleden samen met haar echtgenoot het jeanslabel René Smit. “Het is onmogelijk een leuke, vlotte jeans te vinden in maat 46/48,” vertelt Smit. En dit geldt niet alleen voor Smit zelf. Veel vrouwen vinden het moeilijk om een goeie jeans te vinden. Ze staan ongelukkig in een pashokje. De drijfveer van René Smit: ‘het voor zo veel mogelijk vrouwen een feestje te maken om een leuke jeans te kopen bij een winkel waar ze goed geadviseerd worden’. Kortom: Geja en René Smit, en ontwerpster Karen Taekema, willen dat vrouwen blij worden van het passen van een nieuwe spijkerbroek. Dat een nieuwe jeans een vrouw de mogelijkheid biedt haar eigen stijl te kiezen. En, last but not least, wil het label vrouwen het gevoel geven dat ze goed zijn zoals ze zijn en dat aan de wereld mogen laten zien. René Smit is in de twee jaar dat het label nu bestaat uitgegroeid tot een merk met meer dan honderd verkooppunten. Het succes zit hem volgens Geja Smit vooral in het feit dat het label een doelgroep bedient die tot voor kort vergeten werd: De groep met maat 40-42 die een leuke jeans aan wil. Een broek die vooral ook lekker zit. Een stoere, jonge look met vrouwelijke pasvorm. Ja, natuurlijk zijn er meer jeanslabels die in deze niche gesprongen zijn. Maar: “De modellen, bewerkingen en wassingen van René Smit zijn stoerder. Ons product voegt blijkbaar toch iets toe,” zegt Smit vanuit het hoofdkantoor in het Friese Drachten nuchter.
Inspiratie halen Smit en Taekema uit hun directe omgeving: De buurvrouw, de moeder op het schoolplein en vriendinnen. Maar ook internationale catwalks, algemene trends en ontwikkelingen en stoere merken als Diesel, Replay en G-Star dienen als voorbeeld. De broeken van René Smit moeten hetzelfde gevoel als deze denimlabels oproepen, de fits komen in een afgezwakte vorm. Want, zoals Smit illustreert: “Je moet wel voorover durven bukken en op een open terrasstoel kunnen zitten.” Puur praktisch dus. En slim; Het idee van hippe jeanslabels beschikbaar maken voor mensen uit de directe omgeving.

In Nederland heeft het label nu ruim honderd verkooppunten en internationaal is een kleine start gemaakt in Duitsland. René Smit werkt met een aantal agenten die de verkoop doen. Daarbij wordt met name gelet op het succes van de winkels en waarom bepaalde winkels succesvol zijn. Het werken met zelfstandig ondernemers geniet daarbij de voorkeur. “En dan het liefst ondernemers die een of twee winkels hebben en zelf de inkoop doen. Mensen die er bovenop zitten en snappen hoe de systematiek werkt,” licht Smit die keuze toe. Zo af en toe staat Smit zelf een dagje in een winkel. Om de winkelier en de klanten van dichtbij mee te maken. “We hechten veel waarde aan het advies dat de ondernemer en zijn team aan de klandizie geeft. Want een vrouw heeft nu eenmaal goede raad nodig over haar figuur en stijl.” René Smit neemt feedback van zowel de ondernemer als de klant heel serieus. Een voorbeeld? Artikel met nummer 6010; een broek met aan de achterkant een riempje en een gesp. “Eerst was dat een ceintuurtje in een standaard maat, met een niet-verstelbare gesp. Na meerdere aanvragen om dat verstelbaar te maken, hebben we daar gehoor aan gegeven,” licht Smit toe.

René Smit is een succes. Al had Smit niet echt onderzoek naar de levensvatbaarheid van haar plan gedaan. Maar zomaar begonnen is ze nou ook weer niet: “Ik ben een beetje om me heen gaan vragen en heb met mensen in het vak gesproken. Zo ben ik ook bij Karin (Taekema) terecht gekomen. Ach, ik kon me gewoon niet anders voorstellen dan dat er een markt voor móest zijn.” En daarin had Smit gelijk: De omzet groeit ieder jaar. In het eerste halfjaar van 2009 steeg deze zelfs met 35 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Wat nu nog een goedlopend bedrijf is dat zich in de financieringsfase bevindt zal naar verwachting op korte termijn rendabel zijn. Unique selling point is natuurlijk de eerder besproken maatvoering: inchmaat 27 tot en met inchmaat 38 (confectiemaat 36 tot en met 46) en lengtematen 30 tot en met 38. Maar er zijn nog andere factoren die het succes een handje helpen. De schappelijke verkoopprijzen bijvoorbeeld. Deze variëren van 79,95 tot 99,95 euro. En de Never out of stock-collectie, bestaande uit vijf verschillende modellen waarvan alles altijd op voorraad is. Deze kan binnen 24 uur in huis zijn. Gelukkig levert Smit uit het eigen magazijn, waardoor het foutpercentage laag is en de mogelijkheid bestaat om spoedleveringen te doen. Buiten de NOS brengt het label vier seizoenscollecties per jaar; Tien tot vijftien modellen per collectie in verschillende wassingen. “We selecteren denim waar we veel kanten mee opkunnen zodat hetzelfde materiaal voor verschillende wassingen geschikt is.” Van de seizoenscollecties laat Smit flink wat meer produceren dan er is besteld. “Zo kunnen we ook nieuwe klanten snel bedienen.” Overigens verplicht René Smit winkeliers niet tot het inkopen van een bepaald pakket. “Ondernemers hebben de vrijheid alles te bestellen wat ze willen. Hij of zij krijgt tijd om te groeien.”

Voor de toekomst ligt groei in de lijn der verwachting. Niet zozeer op het gebied van productexpansie; De focus ligt voorlopig op de spijkerbroek. Anders is er te veel versnippering. “Nu zijn we ‘de jeansspecialist’.” Later wil Smit zeker ook een toplijn op de markt brengen, maar eerst moet iedereen weten wat René Smit is.” Over eigen winkels denkt de onderneemster wel eens na. Al gaat dat voorlopig nog niet gebeuren. “Niet op korte termijn.” Wel is ze bezig het huidige ondernemersbestand uit te bouwen. De nadruk ligt daarbij op Nederland. De naamsbekendheid en dekkingsgraad kunnen hier nog behoorlijk groeien. “In het zuiden en westen is dat nog niet wat ik voor ogen heb.” Smit wil graag net zolang doorgaan totdat het merk een goede, stabiele plaats op de Nederlandse markt heeft veroverd. Op termijn staat internationale expansie op de planning. Zoals gezegd: In Duitsland is men geïnteresseerd. Daar zal het label vanaf volgend seizoen worden verkocht. Daarna ligt België het meest voor de hand. En de Scandinavische landen natuurlijk. Die doen het hier goed, dus waarom zou dat andersom niet zo zijn? Alleen: nu is niet het goede moment. Ook niet omdat de koersen ongunstig zijn. Wel heeft Smit al contact met een agent. Maar ook daarbij geldt: “Het gevoel moet goed zijn. We gaan niet voor het snelle geld. Want: We willen zeker geen eendagsvlieg zijn.”
René Smit