Kansen voor retailers met Suikerfeest
bezig met laden...
Door niet in te spelen op het suikerfeest laten retailers kansen liggen, zo claimt onderzoek van adviesbureau Labyrinth Extenzio. Het bureau onderzocht de marketing
en reclame-uitingen in winkels in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Arnhem en Den Haag.Op 30 oktober werd het einde van de vastenmaand Ramadan gevierd met het suikerfeest, oftewel Aid el Fitr. Volgens het CBS vieren ongeveer 850 duizend moslims in Nederland het Suikerfeest. Net als bij andere feesten is het dan de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren , parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakat (aalmoezen/giften) aan de armen/hulpbehoevenden.
Nu profiteren er volgens het onderzoek vooral kleine etnische detailhandels van de extra aankopen. "Grote kledingzaken en parfumzaken profiteren zeker al van de extra aankopen die gedaan worden voorafgaand aan het suikerfeest, maar doen daar qua promotie en assortiment niets mee, dit zou dus veel meer kunnen zijn," zegt Nathan Rozema. "Interviews met kleine veelal etnische ondernemers laten zien dat zij in de hele maand Ramadan met een gigantische omzetstijging te maken hebben."
In 2009 begint de Ramadan op zaterdag 22 augustus. De vastenmaand eindigt dan op zaterdag 19 september.